EKONOMI > BERITA

Modenas Perkenal Logo Dan Identiti Baharu, Sasar Tembusi Pasaran Global

27/08/2024 07:26 PM

PETALING JAYA, 27 Ogos (Bernama) -- Motosikal dan Enjin Nasional Sdn Bhd (Modenas), anak syarikat DRB-HICOM Bhd memperkenalkan logo dan identiti jenama baharu hari ini, menandakan perubahan strategik dalam strategi syarikat kerana ia bertujuan untuk meningkatkan kehadiran globalnya.

Acara pelancaran yang berlangsung di JioSpace di sini, menampilkan logo baharu yang diilhamkan oleh simbol ikonik "M" yang dikaitkan dengan nama Modenas, menggabungkan reka bentuk moden dengan varian warna kelabu dan platinum baharu bersama biru tradisional dan putih.

Pengarah Urusan Kumpulan DRB-Hicom Bhd dan Pengerusi Modenas Malaysia, Tan Sri Syed Faisal Albar dalam ucaptamanya berkata walaupun syarikat itu telah membina pangkalan kukuh di Malaysia, ia berhasrat untuk meluaskan jangkauannya ke luar negara.

“Kami telah mula mengeksport ke China, Thailand, dan Timur Tengah dan tahun lepas, kilang Modenas di Gurun, Kedah mendapat kelulusan daripada Pusat Pensijilan Kualiti China membolehkan motosikal Kawasaki ZX-6R dijual dan diedarkan di seluruh China.

“Kami akan memasuki pasaran antarabangsa tidak lama lagi dan memandangkan momentum positif ini, kami percaya sudah tiba masanya untuk menjenamakan semula Modenas,” katanya.

Beliau berkata penjenamaan Modenas baharu itu bukan sekadar logo, ia mencerminkan kemajuan dan transformasi syarikat selama ini.

"Logo itu mencerminkan DNA Modenas dengan reka bentuk moden yang menghasilkan tenaga boleh baharu dan mempamerkan nilai keyakinan, kepercayaan, kesetiaan dan kecerdasan," katanya.

Sebagai tambahan kepada penjenamaan semula itu, Modenas mempamerkan versi dinaik taraf, Modenas Kriss 110 yang memenuhi piawaian pelepasan Euro 4.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Modenas, Roslan Roskan dalam ucapannya berkata Modenas Kriss 110 menjana pelepasan lebih bersih, meningkatkan kualiti udara dan menyokong usaha global untuk menangani perubahan iklim.

"Melangkah ke depan, Modenas akan memperkenalkan lebih banyak model dan motosikal elektrik yang mematuhi Euro 4 untuk menyokong komitmen kami untuk menawarkan alternatif pengangkutan yang lebih selamat, lebih mantap dan mesra alam di Malaysia serta di peringkat antarabangsa," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan