EKONOMI > BERITA

Malaysia, NZ Sepakat Perkukuh Kerjasama Dalam Bidang Peralihan Tenaga Baharu

03/09/2024 04:53 PM

KUALA LUMPUR, 3 Sept (Bernama) -- Perdana Menteri New Zealand Christopher Luxon mengadakan pertemuan dengan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air hari ini.

Pertemuan pada pukul 2.30 petang anjuran delegasi New Zealand itu berlangsung di sebuah hotel di sini, dengan perbincangan selama kira-kira sejam antara kedua-dua pihak menyentuh isu pengukuhan kerjasama dalam bidang berkaitan tenaga baharu.

Turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) Datuk Mad Zaidi Mohd Karli, Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Tenaga (ST) Datuk Abdul Razib Dawood dan Ketua Pegawai Eksekutif Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) Datuk Hamzah Hussin.

Terdahulu, Luxon yang dalam rangka lawatan kerja tiga hari sejak Ahad, mengadakan pertemuan bersama rakan sejawatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim di Putrajaya semalam.

Mereka turut membincangkan pengukuhan kerjasama dalam pertukaran pelajar Malaysia-New Zealand serta industri halal serta bersetuju meningkatkan perdagangan dua hala sehingga 50 peratus.

Ini merupakan lawatan pertama Luxon ke Malaysia sejak memegang jawatan Perdana Menteri New Zealand pada November 2023.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan