EKONOMI > BERITA

Petronas Laksana Operasi Secara Sah, Tegas Presiden/CEO

05/09/2024 08:59 PM

KUALA LUMPUR, 5 Sept (Bernama) -- Petroliam Nasional Bhd (Petronas) menegaskan sekali lagi bahawa ia beroperasi secara sah di perairan Sarawak.

Presiden Petronas dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Tan Sri Tengku Muhammad Taufik Tengku Aziz mengulangi kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai hak Petronas untuk menjalankan penerokaan dalam perairan berdaulat Malaysia. 

Tengku Muhammad Taufik menegaskan sepanjang suku tersebut, firma minyak negara itu telah mematuhi arahan kerajaan dan pengawasan Majlis Keselamatan Negara. 

“Kami telah menjalankan tugas dengan selamat dan mengikut takrifan wilayah seperti yang digariskan dalam peta 1979,” katanya.

Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Huluan Petronas, Mohd Jukris Abdul Wahab berkata syarikat itu kekal fokus kepada aktiviti huluannya di rantau ini. 

“Unjuran kami untuk lima tahun akan datang adalah menumpukan perhatian kepada pembangunan penemuan yang dibuat sejak dua tahun lalu,” katanya.

Menurut laporan baru-baru ini, China telah menuntut Malaysia menghentikan serta-merta semua aktiviti di kawasan yang kaya dengan minyak di kawasan luar Sarawak.

Tuntutan ini dibuat dalam satu nota bantahan yang dihantar ke kedutaan Malaysia di China minggu lalu tetapi dibocorkan kepada media.

Bercakap dari Rusia semasa lawatan rasmi hari ini, Perdana Menteri menjelaskan bahawa aktiviti penerokaan negara berada dalam wilayah Malaysia dan tidak bertujuan untuk mencetuskan provokasi atau memusuhi China, yang mana Malaysia masih mengekalkan hubungan persahabatan.

Beliau menjelaskan Malaysia akan meneruskan penerokaan minyak dan gasnya di Laut China Selatan walaupun terdapat tuntutan China.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan