EKONOMI > BERITA

Todak Academy, Kelas Digital Meterai MoU Untuk Pacu Pendidikan Digital Di Asia Tenggara

11/09/2024 09:50 PM

Oleh Mohd Iswandi Kasan Anuar

JAKARTA, 11 Sept (Bernama) -- Todak Academy Sdn Bhd, sebuah akademi dari Malaysia yang memberi pendidikan permainan digital dan pendidikan kreatif telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan aplikasi pendidikan Indonesia, Kelas Digital untuk memajukan pendidikan digital.

Mereka akan menumpukan kepada memupuk inovasi dan kerjasama dalam sektor kreatif dan permainan yang semakin berkembang di rantau ini.

MOU yang ditandatangani pada Rabu di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, merupakan komitmen kedua-dua institusi untuk bekerjasama dalam penyelidikan dan pembangunan dalam pendidikan kreatif digital, menggabungkan kepakaran Todak Academy dalam animasi, pembangunan permainan dan e-sukan dengan platform pembelajaran mudah alih termaju disediakan Kelas Digital.

Majlis pemeteraian MoU itu disaksikan oleh beberapa pegawai termasuk Timbalan Ketua Perwakilan Kedutaan Malaysia Farzamie Sarkawi dan Pengarah Pendidikan Malaysia Indonesia Dr Hasnul Faizal Hushin Amri.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Todak Academy Mohamad Taufik Rizal Aminuddin dalam satu kenyataan berkata perkongsian itu akan mempercepatkan visi Todak dengan ketara untuk membawa pendidikan konvensional ke tahap lebih tinggi dan menerima metodologi baharu yang akan memperkayakan pengalaman pembelajaran untuk pelajar dan pendidik terutamanya dalam pendidikan digital.

Pengasas Kelas Digital, Henry Mappesona pula berkata MoU itu adalah komitmen bersama untuk mencapai kecemerlangan pendidikan.

"Bersama-sama, kami bersedia untuk memberi impak yang bermakna dalam bidang pendidikan digital dan lain-lain untuk Indonesia," katanya.

Dalam pada itu,Farzamie menyambut baik perkongsian itu dan menganggapnya sebagai satu kejayaan besar dalam mengukuhkan hubungan pendidikan antara Malaysia dan Indonesia.

"Ini merupakan kerjasama penting antara dua nama terkemuka dalam pendidikan digital di Asia Tenggara. Kami berharap Todak Academy akan dapat menyediakan pilihan baik untuk mereka yang berminat untuk mendalami industri permainan dan kreatif melalui aplikasi Kelas Digital," katanya. .

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan