EKONOMI > BERITA

Malaysia Raih Jualan Lebih RM400 Juta Di Ekspo China-ASEAN 2024

03/10/2024 12:11 PM

KUALA LUMPUR, 3 Okt  (Bernama) -- Pempamer Malaysia di acara Ekspo China-ASEAN ke-21 (CAEXPO) 2024 di Nanning, China baru-baru ini, mencatat prestasi mengatasi jangkaan dengan menjana jualan bernilai lebih RM402.88 juta berbanding sasaran awal RM320 juta.

Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) berkata pencapaian itu hanya membuktikan permintaan mantap yang berterusan bagi produk Malaysia di pasaran China selain dapat mengekalkan popularitinya dalam kalangan pengguna China.

 Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif MATRADE Abu Bakar Yusof berkata agensi itu kekal fokus dalam menyokong perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Malaysia mengembangkan kehadiran mereka di peringkat global.

“Menerusi perkhidmatan promosi perdagangan secara menyeluruh yang disediakan, termasuk risikan pasaran, peluang rangkaian dan bantuan kewangan, MATRADE sedang memperkasa PKS untuk memanfaatkan pasaran besar China serta bersaing di pentas antarabangsa,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Pavilion Malaysia dalam ekspo pada 24-28 September, mengetengahkan 150 pempamer pelbagai sektor selain menjadi penyertaan terbesar sejak pandemik COVID-19.

Antara bidang utama ditampilkan adalah makanan dan minuman, produk hasil tani, gaya hidup, penjagaan dan kesejahteraan kesihatan selain perkhidmatan seperti logistik dan pengurusan bakat.

Kehadiran Malaysia yang diterajui oleh MATRADE pada CAEXPO kali ini juga merupakan kali ke-21 berturut-turut sejak acara itu diperkenalkan.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan