EKONOMI > BERITA

Tahap Kadar Hutang Berasaskan Nilai Pasaran Khazanah Kekal Pada 30-35 Peratus - Moody's Ratings

17/10/2024 06:41 PM

KUALA LUMPUR, 17 Okt (Bernama) -- Moody’s Ratings menjangkakan tahap kadar hutang berasaskan nilai pasaran Khazanah Nasional Bhd kekal antara 30 peratus dan 35 peratus dalam beberapa tahun akan datang.

Khazanah yang menggunakan pendekatan pelaburan aktif sejak 2004 telah meningkatkan nilai aset bersih portfolionya pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun sekitar lima peratus, kata agensi penarafan itu.

"Pertumbuhan ini dicapai di samping mengekalkan dasar kewangan yang berhemat, termasuk sasaran tahap kadar hutang awam," kata Moody's Ratings dalam satu nota hari ini.

Agensi itu juga menekankan kekuatan kredit 11 syarikat pemegangan pelaburan milik kerajaan yang dinilai, termasuk Khazanah, secara kolektif menguasai hampir US$2 trilion aset di seluruh dunia pada 2023, secara amnya mencerminkan kebolehpercayaan kredit oleh kerajaan.

Moody’s Ratings juga berkata sekurang-kurangnya separuh daripada portfolio Dana Pelaburan Awam Khazanah dan Arab Saudi terdiri daripada pelaburan tersenarai awam.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan