EKONOMI > BERITA

Malaysia, China Perlu Kukuh Kerjasama Timbang Tara Bagi Penyelesaian Pertikaian Saksama

18/10/2024 05:25 PM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Malaysia dan China perlu mengukuhkan kerjasama dalam timbang tara untuk menyediakan perkhidmatan penyelesaian pertikaian yang bebas serta saksama, kata Timbalan Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Liew Chin Tong. 

Beliau berkata, pertemuan yang terhasil daripada kunjungan hormat Mahkamah Timbang Tara Antarabangsa (SCIA) Shenzhen hari ini telah meneroka potensi penubuhan panel timbang tara Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC)-SCIA yang memfokuskan pada penyelesaian pertikaian rentas sempadan antara Malaysia dan China.

“Saya pertama kali melawat SCIA di Shenzhen pada April tahun ini, yang mana saya mengadakan perbincangan yang produktif dengan Dr Liu mengenai meletakkan Malaysia sebagai pusat timbang tara bagi rantau ASEAN. Malaysia berada pada kedudukan yang strategik, bukan sahaja dari segi geografi tetapi juga dari segi budaya dan profesional untuk menjadi titik pertemuan bagi semua pihak dalam bersama-sama menjalankan proses timbang tara.

“Oleh itu, dengan sukacitanya saya menerima kunjungan balas ke Kuala Lumpur hari ini bagi membincangkan lebih lanjut agenda tersebut,” katanya melalui satu kenyataan hari ini.

Delegasi dari SCIA diketuai oleh Presidennya, Dr Liu Xiaochun. Ketua pegawai eksekutif AIAC Datuk Almalena Sharmila Johan dan Datuk Lim Chee Wee dari Lim Chee Wee Partnership turut menghadiri mesyuarat itu.

“Sebagaimana yang disebut Dr Liu, apabila ada perdagangan, sudah pasti ada potensi untuk pertikaian. Di sinilah pengantaraan dan timbang tara membentuk bahagian penting dalam hubungan perdagangan,” tambah Liew. 

Perdagangan dari Shenzhen membentuk 10 peratus daripada urus niaga antara China dan Malaysia, yang agak signifikan memandangkan China adalah rakan dagangan Malaysia yang terbesar.

AIAC dan SCIA menandatangani memorandum persefahaman pada 17 Okt, menandakan komitmen bersama mereka untuk meningkatkan hubungan profesional dua hala mereka .

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan