EKONOMI > BERITA

Belanjawan 2025: Kerajaan Terus Fokus Kepada Golongan Memerlukan - Amir Hamzah

18/10/2024 09:54 PM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Belanjawan 2025 akan terus memberi fokus kepada golongan yang memerlukan pertolongan meskipun reformasi fiskal sedia masih dikekalkan, kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

Selain itu, katanya, fokus kerajaan akan berpaksikan kepada pelaburan dalam negara, usaha menjana ekonomi, memperkukuh tenaga buruh mahir negara dan meningkatkan infrastruktur untuk menyumbang kembali kepada rakyat.

"Kalau kita lihat (dalam Belanjawan 2025), usaha-usaha kerajaan berpaksikan kepada rakyat, seperti meningkatkan (peruntukan) Sumbangan Tunai Rahmah (STR) untuk menangani isu kos sara hidup dan (inisiatif) meningkatkan pendapatan rakyat turut ditekankan.

"Jadi saya rasa Belanjawan 2025 ini merangkumi semua fasa ekonomi dengan lebih baik dan diberi perhatian, malah rakyat turut diutamakan,” katanya kepada pemberita selepas pembentangan Belanjawan 2025 di Parlimen, hari ini.

Belanjawan 2025 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini merupakan yang terbesar dalam sejarah dengan peruntukan sebanyak RM421 bilion,  diselaraskan secara strategik dengan kerangka Ekonomi MADANI.

Belanjawan itu memberi fokus untuk menarik pelaburan berkualiti tinggi, memacu peluang perniagaan melaksanakan projek untuk kesejahteraan rakyat dan tidak menjejaskan kemampuan mereka dalam membeli barangan keperluan dan perkhidmatan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan