BERITA TERGEMPAR   Hong Leong Bank remains watchful on the US monetary policy stance, targeting 1.85 pct - 1.95 pct NIM growth in FY2025 - CEO Kevin Lam | 
 BELANJAWAN 2024 > BERITA

Makluman Dari Perniagaan Mengenai JS-SEZ Sedang Ditangani - Onn Hafiz

29/08/2024 05:16 PM

Oleh Nur Ashikin Abdul Aziz

SINGAPURA, 29 Ogos (Bernama) -- Kerajaan Johor dan persekutuan sedang mengambil langkah serius untuk menangani maklum balas dan kebimbangan perniagaan mengenai Zon Ekonomi Khas (JS-SEZ) Johor-Singapura yang akan datang, kata Menteri Besar Johor Datuk Onn Hafiz Ghazi.

Beliau berkata semasa Persidangan ASEAN di sini, isu-isu seperti fasiliti menjalankan perniagaan, kemudahan orang, pergerakan barang, ketersediaan bakat serta keselamatan di Johor sedang giat ditangani.

“Kami tidak berniat untuk menyembunyikan apa-apa. Kami percaya mesti ada kerjasama yang baik antara kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri, kami sedang memecahkan isu-isu ini,” katanya pada Sesi Sembang Santai yang dikendalikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif UOB Malaysia. Ng Wei Wei di sini hari ini.

Onn Hafiz menjelaskan lagi, sebagai contoh, Majlis Pembangunan Bakat Johor serta Pusat Memudahcara Johor Invest Malaysia akan berfungsi sebagai pusat sehenti bagi menangani cabaran kekurangan bakat dan fasiliti menjalankan perniagaan di JS-SEZ.

Mengenai isu keselamatan dan keselamatan pula, beliau berkata polis termasuk majlis tempatan di Johor sentiasa bekerjasama dan melabur dalam CCTV untuk mengurangkan kadar jenayah dengan ketara di negeri ini.

“Selain itu, jika anda membandingkan perangkaan kadar jenayah di Johor, melihat  pada 2019 dan statistik tahun lepas, terdapat penurunan ketara sebanyak 46 peratus. Kami cuba menambah baik dalam setiap kawasan yang kami terima maklum balas supaya orang-ramai serta perniagaan berasa selamat,” katanya.

Beliau juga memberitahu kelewatan ke arah pemeteraian perjanjian yang muktamad ketika ini disebabkan butiran dan insentif mengenai zon tersebut masih diperhalusi.

Bengkel kerajaan ke kerajaan sedang diadakan di Johor bagi tujuan itu.

“Saya tidak fikir sesiapa perlu bimbang. Masa dari segi menandatangani akan diutarakan kemudian susulan Pemukiman Pemimpin, selepas semua butiran dipersetujui oleh kedua-dua pihak. Semoga ia boleh dimeterai selewat-lewatnya menjelang November. Jadi jangan risau,” katanya. 

Menteri Besar juga menyeru agar syarikat-syarikat berkaitan segera mengambil bahagian dalam JS-SEZ dan meraih faedah yang pastinya akan lebih menguntungkan berbanding dari apa yang tersedia melalui Iskandar Malaysia.

“Mesej utamanya ialah...yang paling awal datang akan memperoleh kelebihan. Banyak syarikat yang melabur di Johor sudah mendapat faedah sekarang.

“Sudah ada insentif cukai bagi individu serta syarikat yang datang ke Johor (Iskandar Malaysia),” katanya.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan