BELANJAWAN 2024 > BERITA

Satu Lagi Pesawat MAS Berpatah Balik Pagi Tadi

02/09/2024 04:37 PM

KUALA LUMPUR, 2 Sept (Bernama) -- Sebuah pesawat Malaysia Airlines (MAS) yang dalam penerbangan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon, Korea Selatan dilaporkan telah berpatah balik, awal pagi tadi.

Menurut laman Flightradar24, penerbangan yang menggunakan pesawat Airbus A330-323 itu berlepas dari KLIA pada pukul 12.01 awal pagi tadi sebelum berpatah balik dan selamat mendarat di KLIA beberapa jam kemudian.

Menurut maklumat di laman penjejak penerbangan global itu, pesawat MH66 sepatutnya berlepas pada 11.30 malam tadi.

Bagaimanapun, Malaysia Airlines setakat ini masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung perkara itu.

Ini merupakan insiden kelima melibatkan penerbangan MAS terpaksa berpatah balik atau dilencongkan dalam tempoh kira-kira sebulan.  

Pada 22 Ogos, penerbangan MH152 yang berlepas dari Kuala Lumpur pada 2.23 petang menuju  ke Madinah, Arab Saudi terpaksa berpatah kerana isu “pressurisation forced” dan mendarat semula di KLIA pada 5.22 petang.

Sehari sebelum itu pula, penerbangan MH386 yang turut menggunakan pesawat Airbus A330-300 berlepas dari Kuala Lumpur ke Shanghai pada 9.14 malam dan dilaporkan terpaksa berpatah balik ke KLIA selepas terbang selama kira-kira 70 minit, kerana masalah tekanan kabin.

Pada 20 Ogos pula, penerbangan MH128 dari Melbourne ke Kuala Lumpur terpaksa membuat hentian kecemasan di Lapangan Terbang Alice Springs, Australia kerana masalah enjin pada 4.35 pagi waktu tempatan.

Pada 4 Ogos, penerbangan MH156 yang membawa 259 jemaah umrah menuju ke Jeddah berpatah balik ke KLIA disebabkan masalah teknikal sejurus berlepas.

Sementara itu, sumber Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) mengesahkan kejadian berkenaan namun belum menerima laporan penuh daripada MAS.

“Semua penumpang yang menaiki pesawat itu selamat.

“Maklumat lanjut seperti punca kejadian dan sebagainya perlu diperoleh daripada MAS,” katanya ketika dihubungi.

-- BERNAMA


 



 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan