BELANJAWAN 2024 > BERITA

Aplikasi Pemantauan Lembu Ipinfra Malaysia Menang Anugerah Permulaan ASEAN 2024

03/09/2024 03:33 PM

Oleh Vijian Paramasivam

PHNOM PENH, 3 Sept (Bernama) -- Ipinfra Networks Sdn Bhd memenangi praacara ketiga Anugerah Permulaan Satu ASEAN 2024 pada Isnin, menandakan kehebatan teknologi Malaysia yang semakin meningkat dalam ruang digital. 

Aplikasi Cattle AI.Apps yang kreatif dan dikendalikan oleh kecerdasan buatan (AI) oleh Ipinfra yang berpangkalan di Cyberjaya membantu petani menimbang lembu mereka dengan tepat - beralih daripada kaedah tradisional - menewaskan peserta serantau lain untuk memenangi anugerah itu.

"Kemenangan ini menunjukkan Malaysia mempunyai bakat dalam ekosistem permulaan teknologi dan kami dapat mempromosikan teknologi kami di seluruh ASEAN. 

"Aplikasi kami direka untuk membantu petani mendapatkan berat sebenar lembu mereka. Ramai penternak di ASEAN tidak menggunakan mesin penimbang berat yang betul atau bagaimana pertumbuhan lembu dipantau.

"Teknologi ini memberikan ketepatan berat dan membantu dalam pengurusan pembiakan dan makanan," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Suzairi Abdul Rahman kepada Bernama selepas majlis penyampaian anugerah di Phnom Penh. 

Aplikasi ini menggunakan algoritma AI untuk menganalisis imej atau rakaman video lembu, yang dirakam melalui peranti mudah alih, untuk menganggar berat dengan tepat tanpa menggunakan penimbang fizikal.

Satu pasukan yang terdiri daripada tujuh pembangun mengambil masa kira-kira lapan bulan untuk menghasilkan alat mesra pengguna yang akan menjadi kritikal dalam penternakan lembu, kata Suzairi. 

Anugerah Permulaan Satu ASEAN adalah inisiatif oleh Institut Penyelidikan Ekonomi untuk ASEAN dan Asia Timur (ERIA) untuk menyokong syarikat pemula yang baru muncul di seluruh Asia Tenggara. Pertandingan ini bertujuan untuk mempromosikan inovasi dan usahawan di rantau ini.

Pusingan ketiga yang diadakan di Phnom Penh dianjurkan bersama oleh ERIA dan Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun, bersama-sama dengan Pusat Permulaan Techo Kemboja. 

 Pertandingan terdahulu diadakan di Filipina dan Malaysia. 

Ipinfra, pemenang dalam kategori Digital/AI menerima US$10,000 serta plak, kini layak ke pusingan akhir yang akan diadakan di Vientiane, Laos pada Oktober tahun ini.

Ia merupakan pencapaian tepat pada masanya kerana Malaysia berusaha untuk menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab digital dan permulaan serantau dan bercita-cita untuk berada dalam 20 negara teratas dalam indeks ekosistem permulaan global menjelang 2030.

Bercakap pada acara itu, Pengarah Urusan ERIA bagi Reka Bentuk Dasar dan Operasi, Dr Aladdin D. Rillo berkata generasi muda menjadi pemangkin perubahan dalam masyarakat dengan penyelesaian kreatif mereka. 

"Anugerah Permulaan Satu ASEAN merupakan platform untuk syarikat pemula yang paling menjanjikan di Asia Tenggara untuk mempamerkan potensi mereka. Pertandingan ini direka untuk menggalakkan perkongsian, memacu pertumbuhan, serta mewujudkan perubahan sosial dan alam sekitar yang positif. 

"Dengan bekerjasama dengan pelbagai pihak berkepentingan, kami berharap dapat memainkan peranan kami dalam menyokong usahawan dalam waktu mencabar ini dan menjadikan rantau ini sebagai hab teknologi global," katanya. 

Namun beliau berkata syarikat pemula teknologi di ASEAN belum memuncak kerana batasan dalam pembiayaan, modal insan, isu kawal selia dan infrastruktur. 

"Masih ada jurang dalam mengakses maklumat dan pertumbuhan ekonomi digital yang terhad. Isu kritikal ialah bagaimana menyediakan persekitaran yang membolehkan usahawan teknologi muda (sementara) akses kepada maklumat dan ketersambungan adalah penting.

"Kita perlu meningkatkan infrastruktur, meningkatkan celik digital, pembiayaan dan menambah baik kerangka kawal selia," kata Aladdin.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan