BELANJAWAN 2024 > BERITA

UNGA79: Malaysia Tumpu Kepada Kesiapsiagaan Masa Depan Sebagai Pengerusi ASEAN 2025

29/09/2024 04:38 AM

Daripada Nabilah Saleh

NEW YORK, 28 Sept (Bernama) – Malaysia, yang bakal memegang jawatan Pengerusi ASEAN pada 2025, berikrar untuk memperkukuh peranan blok serantau itu dalam memacu masa depan rantau Asia Pasifik dengan memberi tumpuan kepada daya tahan, keterangkuman, dan mengekalkan keamanan serantau di tengah-tengah ketidaktentuan geopolitik.

Menteri Luar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata demikian ketika menyampaikan kenyataan negara pada Perbahasan Umum Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-79 di sini, pada Sabtu.

“Malaysia bersedia untuk memegang jawatan Pengerusi ASEAN pada 2025. Kami sepenuhnya menyedari pentingnya memastikan ASEAN berada di tempat pemandu bagi rantau Asia Pasifik.”

Beliau menekankan komitmen Malaysia untuk mengemudi ASEAN ke arah kesiapsiagaan masa depan, dengan menyatakan bahawa tumpuan akan diberikan kepada memperkukuh aspirasi global, dasar berteraskan rakyat, dan mekanisme berorientasikan masa depan.

Memandangkan persaingan kuasa besar yang semakin meningkat dan perubahan geopolitik, Mohamad menekankan perlunya melindungi pemusatan ASEAN di rantau ini, memastikan Asia Tenggara tidak terperangkap dalam persaingan atau peningkatan konflik yang tidak perlu.

“Kami akan berusaha untuk memperkukuh pemusatan ASEAN di tengah-tengah kemunculan pakatan multilateral yang memberi kesan kepada rantau ini.

“Ini adalah langkah penting untuk mengelakkan rantau ini daripada terperangkap dalam persaingan geopolitik yang tidak perlu atau kemungkinan peningkatan konflik,” katanya.

Beliau turut menekankan bahawa peranan ASEAN dalam menguruskan ketegangan di Laut China Selatan akan menjadi keutamaan di bawah kepimpinan Malaysia.

Menyeru kepada penghormatan terhadap undang-undang antarabangsa, beliau menggesa semua negara mematuhi Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS) dalam pengurusan maritim.

“Perairan ini, yang kaya dengan sumber dan membawa laluan perkapalan penting, telah menjadi titik panas ketegangan geopolitik yang semakin meningkat. Kita mesti secara kolektif mengejar visi Laut China Selatan sebagai zon keamanan, kestabilan, dan kerjasama.

“Kita mesti mengutamakan kewujudan bersama secara aman,” katanya sambil menekankan bahawa diplomasi dan dialog adalah penting untuk mencegah peningkatan selanjutnya dalam isu berkenaan.

Mengenai krisis di Myanmar, Mohamad menegaskan komitmen Malaysia untuk bekerjasama dengan negara-negara anggota ASEAN dalam menyediakan bantuan kemanusiaan dan mematuhi Konsensus Lima Perkara (5PCs) ASEAN untuk mencari penyelesaian terhadap konflik yang berterusan.

“Kami akan mendesak bantuan kemanusiaan yang lebih kukuh dan pematuhan terhadap Konsensus Lima Perkara ASEAN, untuk mencari penyelesaian,” katanya.

Beliau turut menekankan bahawa kepelbagaian ASEAN adalah kekuatannya, membolehkan rantau ini membina jambatan dan memupuk dialog dengan rakan kongsi global.

Mohamad mengulangi visi Malaysia untuk sebuah rantau yang aman dan makmur dengan berkata, “Malaysia akan berusaha untuk merealisasikan keinginan bersama, dan kehendak kolektif kita, untuk hidup dalam rantau yang damai, selamat dan stabil, pertumbuhan ekonomi mampan, kemajuan sosial dan akhirnya, kemakmuran bersama.”

Tema Perbahasan Umum tahun ini ialah  "Tiada Seorang Pun Ditinggalkan: Bertindak Bersama untuk Kemajuan Keamanan, Pembangunan Mampan dan Maruah Manusia untuk Generasi Masa Kini dan Akan Datang."

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan