BELANJAWAN 2024 > BERITA

80 Perlawanan Liga Malaysia Guna VAR - Sivasundaram

30/09/2024 01:24 PM

KUALA LUMPUR, 30 Sept (Bernama) -- Sebanyak 80 perlawanan membabitkan aksi Liga Super, Piala Malaysia, Piala FA, dan Challenge Cup bagi musim 2024-2025 telah menggunakan sistem Video Bantuan Pengadil (VAR) setakat ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pengadil Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Datuk S. Sivasundaram berkata prestasi pengadil serta penggunaan VAR dinilai sangat cemerlang, dengan purata 0.57 'On-Field Review' (OFR) bagi setiap perlawanan dan purata masa tambahan 2.27 minit digunakan untuk semakan VAR.

“Mengikut garis panduan Konfederasi Bolasepak Asia (AFC), bilangan OFR dan masa tambahan ‘VAR Review’ di liga kita berada pada paras terendah. 

“Ini bermakna penggunaan VAR di Liga Malaysia pada ketika ini berada pada landasan yang terbaik sepertimana standard operasi VAR yang ditetapkan oleh FIFA,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Dalam pada itu, Sivasundaram berkata FAM dan Liga Bolasepak Malaysia (MFL) akan memulakan latihan VAR ‘Batch ke-2’ bermula Oktober 2024 dan dijangka akan tamat pada Februari 2025. 

Katanya barisan pengadil VAR fasa kedua terdiri daripada pengadil dan penolong pengadil yang muda dan berpotensi.

“Seramai 21 Pengadil akan dilatih sebagai pengadil VAR, 21 Penolong Pengadil sebagai ‘Assistant Video Assistant Referee’ (AVAR) dan 12 orang dilatih sebagai ‘Replay Operator’ (RO).

“Latihan kali ini juga melibatkan tiga pengadil wanita iaitu Nurul Ain Izzatty Zainal sebagai Pengadil VAR, Nur Akmal Anuar dan Munirah Ha Ali sebagai pengadil AVAR. Ketiga-tiga mereka ini diiktiraf sebagai ‘AFC Women Elite Referee’,” katanya.

Program pembangunan pengadil dan operasi VAR di Liga Malaysia mengikuti penanda aras yang ditetapkan oleh AFC dan FIFA, dengan FAM berusaha untuk memperkasa mutu serta martabat pengadil bola sepak negara.

Sementara itu, Sivasundaram turut merakamkan ucapan tahniah kepada pengadil negara Muhammad Nazmi Nasaruddin atas pretasi cemerlangnya dalam mengadili perlawanan bola sepak tempatan dan antarabangsa.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan