BELANJAWAN 2024 > BERITA

KLSCM 2024: Lebih 30 Jalan Sekitar Ibu Negara Ditutup Sementara

30/09/2024 11:43 PM

KUALA LUMPUR, 30 Sept (Bernama) -- Lebih 30 jalan di ibu negara akan ditutup atau dilencongkan sempena acara Kuala Lumpur Standard Chartered Marathon 2024 yang bermula dan berakhir di Dataran Merdeka pada Sabtu dan Ahad ini, kata Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Rusdi Mohd Isa.

Beliau berkata 15 jalan akan ditutup secara berperingkat bermula 5 pagi hingga 12 tengah hari pada Sabtu dan 37 jalan bermula 3 pagi hingga 12 tengah hari pada Ahad.

“Laluan terlibat antaranya Jalan Kinabalu, Jalan Leboh Pasar, Jalan Leboh Ampang, Jalan Tun Perak, Bulatan Dato' Onn, Jalan Kuching, Jalan Sultan Ismail, Jalan Raja Laut, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Raja Abullah.

“Jalan lain ialah Jalan Ampang, Jalan P Ramlee, Jalan Perak, Jalan Sultan Salahuddin, Jalan Dato’ Onn, Jalan Tugu, Jalan Jelatek, Bulatan Segambut, Jalan Tun Razak dan Jalan Putra,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata 361 pegawai serta anggota Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Kuala Lumpur akan membuat penutupan penuh secara berperingkat di jalan disenaraikan itu.

Dalam pada itu, Rusdi berkata 12 laluan di sekitar ibu negara akan ditutup sementara secara berperingkat pada Khamis ini bagi memberi laluan kepada Le Tour de Langkawi  (LTdL) 2024.

Beliau berkata JSPT Kuala Lumpur akan menempatkan 174 pegawai dan anggota bagi membuat penutupan penuh secara berperingkat di jalan terlibat perlumbaan bermula 10 pagi dan dibuka secara berperingkat.

“Pelepasan bermula pada 11 pagi di KLCC, Jalan Ampang dan peserta akan melalui beberapa jalan utama di pusat bandar iaitu Persiaran KLCC-Jalan Ampang-Jalan Yap Kwan Seng-Jalan Tun Razak-Jalan Ampang (ke arah MRR2).

“Jalan yang terlibat dengan penutupan adalah persimpangan Jalan Sultan Ismail, Jalan Ampang, Jalan P. Ramlee, persimpangan Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Jalan Tun Razak, persimpangan Jalan Yahya Petra, Lebuhraya Akleh, Jalan Yap Kwan Seng, persimpangan Jalan Ampang, Jalan Ampang Hilir, Jalan Desa Pandan dan Jalan Jelatek,” katanya.

Orang ramai yang mempunyai sebarang pertanyaan ataupun maklumat boleh menghubungi Hotline Polis Kuala Lumpur menerusi talian 03-2115 9999 atau Bilik Gerakan JSPT Kuala Lumpur 03-2071 9999 atau layari laman Facebook JSPTKL https://www.facebook.com/JsptKL/ atau mana-mana balai polis berhampiran.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan