BELANJAWAN 2024 > BERITA

Belanjawan 2025: Kesalinghubungan Internet Di Sekolah, Kampus Jadi Keutamaan - Fahmi

06/10/2024 12:17 AM

GEORGE TOWN, 5 Okt (Bernama) -- Kementerian Komunikasi akan memberikan keutamaan dengan meneruskan usaha untuk meningkatkan dan memantapkan lagi prasarana kesalinghubungan melibatkan isu Internet, dalam Belanjawan 2025 yang akan dibentangkan pada 18 Okt ini.

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata ia termasuk isu Internet di kawasan terpencil, pedalaman dan pulau-pulau dalam memastikan akses Internet berkelajuan tinggi lebih meluas termasuk di institusi pendidikan di negara ini melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

“Kita juga akan berusaha untuk membantu melengkapkan sejumlah sekolah dengan wi-fi kerana sewaktu dirangka program Point of Presence (PoP) apabila kita menyediakan Internet berkelajuan tinggi ke sekolah-sekolah di kawasan pedalaman. 

“Program itu sebelum saya (menjadi Menteri Komunikasi), Internet itu hanya sampai ke pagar sekolah bukan sampai masuk ke sekolah, “ katanya kepada pemberita selepas menghadiri sesi Sembang Santai bersama Komuniti MADANI Pulau Pinang di Kampung Batu Uban, Gelugor malam ini.

Fahmi berkata ia juga berikutan kementeriannya menerima teguran dalam Laporan Ketua Audit Negara Siri 2 2024 mengenai pelaksanaan projek PoP, justeru terdapat keperluan untuk membaiki masalah terbabit dengan membantu kira-kira 4,000 sekolah yang terlibat untuk melengkapkan kemudahan Internet.

Projek PoP bertujuan merapatkan jurang digital di kawasan luar bandar dengan menjadikan sekolah sebagai hab infrastruktur jalur lebar gentian optik (fiber) sekali gus membolehkan sekolah, premis kerajaan dan kawasan perumahan di sekelilingnya mendapat akses jalur lebar dengan kelajuan yang tinggi.

Selain itu, Fahmi berkata Kementerian Komunikasi juga akan memberi tumpuan kepada peningkatan akses Internet di kampus-kampus universiti awam seperti yang disarankan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim agar memberikan fokus dalam menyelesaikan masalah Internet di kampus khususnya di universiti-universiti awam.

“Saya telah minta pihak MCMC segera berbincang dengan pihak Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) untuk kita kenal pasti kampus mana ada isu Internet, sama ada Internet di luar atau Internet wi-fi contohnya yang perlu kita bantu.

“Sebab setiap kampus ada masalah atau pun isu-isu yang sedikit berbeza. Jadi, isu Internet serta prasarana itu akan menjadi keutamaan kementerian,” katanya.

Belanjawan 2025 akan dibentangkan di Parlimen pada 18 Okt ini.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan