BELANJAWAN 2024 > BERITA

Persiapan Sedang Dilakukan Untuk Sidang Kemuncak ASEAN Di Ibu Negara Laos

06/10/2024 07:56 PM

VIENTIANE, 5 Okt (Bernama-Xinhua) -- Persiapan sedang giat dilakukan untuk Laos menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 serta mesyuarat berkaitan, dengan pihak berkuasa dari pelbagai sektor bersiap sedia untuk menyambut ketibaan pemimpin dan delegasi yang akan menghadiri mesyuarat berkenaan.

Kira-kira 2,000 delegasi dan sekitar 1,000 wartawan dari Laos dan negara-negara lain dijangka menghadiri lebih daripada 20 mesyuarat yang akan diadakan di ibu negara Laos, Vientiane, dari 8 hingga 11 Okt di bawah tema "ASEAN: Memperkukuhkan Kesalinghubungan dan Daya Tahan".

Mesyuarat ini akan dihadiri oleh ketua negara dan kerajaan dari negara anggota ASEAN, negara rakan dialog, dan negara rakan luaran, serta wakil daripada organisasi serantau dan antarabangsa.

Perdana Menteri Laos, Sonexay Siphandone, pada 5 Sept mengundang semua kumpulan etnik di Laos untuk aktif menyokong peranan negara sebagai tuan rumah Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 serta mesyuarat berkaitan, selain menyokong Laos sebagai Pengerusi ASEAN pada 2024.

Pathong Thonekham, seorang penduduk Vientiane berusia 30 tahun, memberitahu Xinhua bahawa beliau bangga dengan pencapaian negara dan akan menyumbang lebih lagi dalam menyokong Laos sebagai Pengerusi ASEAN.

"Saya berpendapat bahawa ratusan delegasi akan berhimpun untuk Sidang Kemuncak ASEAN tahun ini. Saya fikir cara paling mudah yang boleh kita lakukan untuk memberi kesan positif ialah menjaga kebersihan tempat-tempat pelancongan dan di tepi jalan," katanya.

Dia berkata untuk menjadi sebahagian daripada acara besar dan penting ini, setiap orang perlu berusaha memastikan sidang kemuncak ini berjaya dan meninggalkan imej yang baik tentang Laos supaya lebih ramai orang ingin kembali pada masa hadapan.

Thonekham  menekankan bahawa jalan-jalan di Vientiane perlu dibersihkan, diperbaiki, dan dihias dengan baik di sepanjang tepi jalan. Bandar raya  ini mesti kelihatan teratur.

"Saya melihat ini sebagai peluang yang sangat baik untuk Laos mempamerkan potensinya dan mempromosikan Laos sebagai destinasi pelancongan. Saya rasa kita perlu membuatkan pelawat merasa disambut dan selesa," kata Bonita, seorang penyambut tetamu di sebuah hotel di Vang Vieng, sebuah bandar pelancongan di Wilayah Vientiane, kepada Xinhua.

"Kita perlu menonjolkan kekayaan budaya dan keindahan Laos, dan banyak perayaan tradisional semakin dekat. Selain itu, kita perlu mempromosikan produk tempatan untuk memastikan dunia merasai keunikan yang ditawarkan oleh Laos," tambahnya.

Somneuk, seorang penduduk Vientiane berusia 33 tahun, berkata: "Kerajaan Laos perlu memastikan keselamatan semua peserta, mengendalikan pergerakan tetamu kehormat, dan memastikan keselamatan tempat acara. Saya percaya bahawa pegawai Laos sedang bekerja keras untuk memastikan perjalanan yang selamat dan lancar bagi para pengunjung semasa mesyuarat."

Kementerian Keselamatan Awam Laos telah menganjurkan sesi latihan untuk pegawai polis trafik dari 10 hingga 15 Sept bagi memastikan keselamatan ketat semasa mesyuarat.

Kementerian Pendidikan dan Sukan Laos pada Khamis mengumumkan penutupan sementara 497 sekolah di Vientiane sepanjang tempoh mesyuarat ASEAN bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas. Penutupan ini bertujuan memudahkan perjalanan lancar bagi delegasi antarabangsa dan pegawai peringkat tinggi yang menghadiri acara berkenaan.

Langkah sementara ini merupakan sebahagian daripada strategi yang lebih luas untuk memudahkan pengangkutan yang lancar dan memastikan keselamatan semua peserta.

Sementara itu, Kementerian Kerja Raya dan Pengangkutan Laos mengeluarkan notis mengenai penutupan jalan untuk semua jenis kenderaan di beberapa jalan di ibu negara Vientiane dari 5 hingga 13 Okt.

Kerajaan Laos juga telah membatalkan beberapa acara di ibu negara sebagai sebahagian daripada usaha memastikan keselamatan semasa Sidang Kemuncak ASEAN.

-- BERNAMA-XINHUA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan