BELANJAWAN 2024 > BERITA

Kerjasama Ekonomi Malaysia-Kanada Semakin Kukuh, Perdagangan Meningkat 41 Peratus

11/10/2024 11:17 AM

Daripada Sharifah Hunaini Syed Ismail

VIENTIANE, 11 Okt (Bernama) -- Kerjasama ekonomi Malaysia-Kanada semakin kukuh dengan perdagangan dua hala mencecah RM8.05 bilion setakat Ogos lepas, meningkat sebanyak 41 peratus berbanding tahun sebelumnya, menurut Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI).

Perdagangan dua hala melonjak sebanyak 25 peratus selepas Kanada menyertai Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP), katanya dalam kenyataan kepada Bernama pada Khamis.

Menurut MITI, CPTPP turut membuka akses bebas duti bagi perdagangan barangan antara kedua-dua negara, sekali gus menghapuskan tarif untuk eksport utama Kanada. 

“Peningkatan ini dipacu oleh kenaikan eksport Malaysia ke Kanada sebanyak 68.1 peratus dan import dari Kanada sebanyak 16.8 peratus dengan sektor utama seperti teknologi bersih, pertanian dan aeroangkasa terus menjadi penyumbang utama kepada hubungan perdagangan yang lebih erat,” katanya. 

Sementara itu, MITI berkata industri halal turut membuka peluang kerjasama baharu antara Malaysia dan Kanada.

Katanya pasaran halal Kanada yang bernilai 1 bilion dolar Kanada (C$1=RM3.12) menawarkan potensi besar kepada pengeluar Malaysia terutamanya dalam produk makanan dan minuman. 

“Dengan lebih 1.15 juta penduduk Muslim di Kanada, permintaan terhadap produk halal semakin meningkat. 

“Malaysia boleh memainkan peranan penting dalam memenuhi keperluan pasaran ini melalui kerjasama strategik dan peningkatan pelaburan dalam industri halal, sekali gus memperkukuh kedudukan Malaysia dalam industri global ini,” katanya.

Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengadakan mesyuarat dua hala dengan rakan sejawatan beliau dari Kanada, Justin Trudeau di luar Sidang Kemuncak ASEAN ke-44 dan ke-45 serta Sidang Kemuncak Berkaitan di sini semalam. 

Sidang kemuncak itu berlangsung secara rasmi pada Rabu hingga hari ini.

Laos sebagai Pengerusi ASEAN 2024 akan menyerahkan jawatan pengerusi itu kepada Malaysia yang akan menjadi Pengerusi ASEAN bagi 2025. Malaysia secara rasmi akan memegang jawatan itu pada 1 Jan 2025.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan