BELANJAWAN 2025 > BERITA

Prabowo Anjur Pemukiman Untuk Calon Anggota Kabinet 2024-2029

17/10/2024 03:48 PM

JAKARTA, 17 Okt (Bernama) -- Presiden terpilih Prabowo Subianto mengadakan sesi pemukiman bersama sejumlah calon bakal menteri, timbalan menteri dan ketua agensi setaraf menteri di Jawa Barat.

Program tertutup selama dua hari di kediaman beliau di Hambalang, Bogor sejak Rabu turut dihadiri naib presiden terpilih Gibran Rakabuming Raka, iaitu anak lelaki sulung Presiden Joko Widodo.

Pemukiman yang turut disertai beberapa menteri Kabinet Joko Widodo berlangsung sehari selepas mereka dipanggil satu persatu ke kediaman Prabowo di Kertanegara, Jakarta Selatan, pada Isnin dan Selasa.

Difahamkan antara isu kritikal yang disentuh dalam pertemuan di Bogor itu merangkumi geopolitik, pertumbuhan ekonomi, komunikasi politik dan anti-rasuah.

Menerusi catatan di akaun X rasminya pada Khamis, Prabowo menzahirkan penghargaan kepada semua yang terlibat atas semangat perpaduan, sekali gus menunjukkan komitmen terhadap tadbir urus kolaboratif.

“Terima kasih atas semangat perpaduan untuk nusa dan negara!” tulis beliau, yang bakal mengangkat sumpah sebagai presiden Indonesia kelapan di Kompleks Parlimen di Jakarta Pusat pada Ahad ini.

Menteri Badan Usaha Milik Negara, Erick Thohir yang turut serta menulis di Instagram : “Kolaborasi untuk meraih cita-cita kita bersama, Indonesia Maju”, disusuli dengan ucapan selamat hari lahir kepada Prabowo yang ke-73.

“Kami membahas visi besar untuk Indonesia lima tahun ke depan, demi memberi perubahan yang nyata bagi bangsa.

“Semangat kolaborasi dan komitmen kuat untuk rakyat, menjadi landasan utama membawa Indonesia menuju masa depan yang lebih baik,” menurut hantaran Menteri Pelaburan Rosan Roeslani.

Program itu adalah susulan beberapa siri pertemuan Prabowo dengan Joko Widodo bulan ini, antaranya semasa makan malam lebih dua jam di Jakarta Pusat pada 8 Okt dan kunjungan ke kediaman presiden di Solo, Jawa Tengah, pada 13 Okt.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan