BELANJAWAN 2025 > BERITA

Kerajaan Perkenal Cukai Karbon Kepada Industri Besi, Keluli, Tenaga Menjelang 2026

18/10/2024 11:46 PM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Kerajaan akan memperkenalkan Cukai Karbon ke atas industri besi dan keluli serta tenaga di Malaysia menjelang 2026, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata cukai itu bertujuan menggalakkan penggunaan teknologi rendah karbon.

“Hasil daripada cukai ini akan dimanfaat untuk membiayai program penyelidikan dan teknologi hijau,” kata beliau ketika membentangkan Belanjawan 2025 di Dewan Rakyat hari ini.

Sementara itu, beliau berkata UEM Lestra dan Tenaga Nasional Bhd (TNB) akan melabur RM16 bilion untuk meningkatkan keupayaan rangkaian transmisi dan pengedaran serta menyahkarbon kawasan perindustrian. 

Menurut beliau ikhtiar akses grid terbuka akan dilaksanakan melalui Program Pembekalan Elektrik Tenaga Boleh Baharu Korporat (CRESS) untuk membolehkan syarikat korporat memperoleh bekalan elektrik daripada penjana penjanaan tenaga boleh baharu (TBB) pilihan.

Perdana Menteri berkata program khusus yang mengutamakan reka bentuk struktur penjanaan TBB dwifungsi seperti konsep agrivoltaic bakal diperkenalkan bagi mengelakkan kesan negatif loji jana kuasa TBB terhadap pengeluaran bahan makanan. 

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan