BELANJAWAN 2025 > BERITA

Cukai Dividen Dua Peratus Ke Atas Pemegang Saham Dengan Dividen Tahunan Lebih RM100,000 - MoF

19/10/2024 12:53 AM

KUALA LUMPUR, 18 Okt (Bernama) -- Kerajaan bercadang memperkenalkan cukai dividen sebanyak dua peratus ke atas pendapatan bercukai dividen selepas mengambil kira pelepasan dan potongan yang dibenarkan, berkuat kuasa mulai tahun taksiran 2025.

Kementerian Kewangan (MoF) menerusi lampiran yang dikeluarkan seiring dengan pembentangan Belanjawan 2025 hari ini berkata cukai dividen akan dikenakan ke atas pendapatan dividen yang diterima pemegang saham individu bagi dividen yang dibayar, dikreditkan atau diagihkan daripada keuntungan syarikat.

Selain itu, ia turut dikenakan ke atas pemegang saham individu terdiri daripada individu pemastautin, bukan pemastautin dan individu yang memegang saham melalui nominee.

"Nilai ambang ialah pendapatan dividen tahunan yang melebihi RM100,000," kata kementerian itu.

Menurut kementerian, pengecualian cukai dividen diberikan kepada pendapatan dividen daripada luar negara; pendapatan dividen yang diagihkan daripada keuntungan syarikat yang mendapat taraf perintis dan elaun pelaburan semula serta; pendapatan dividen yang dibayar, dikreditkan atau diagihkan daripada keuntungan syarikat perkapalan yang dikecualikan daripada cukai.

Selain itu, pengecualian turut diberikan kepada pendapatan dividen yang diagihkan oleh koperasi; pendapatan dividen yang diisytiharkan oleh dana tertutup; pendapatan dividen yang diterima oleh pemastautin daripada entiti Labuan; dan mana-mana pengecualian yang telah diberi ke atas pendapatan dividen di peringkat pemegang saham.

"Cukai Dividen tidak terpakai ke atas agihan keuntungan yang dibuat kepada pencarum dan penyimpan oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP); Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT); Amanah Saham Nasional Bumiputera (ASNB); atau mana-mana unit Amanah," kata MoF.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan