TEMPOH PEMERIKSAAN PSIKIATRI LELAKI DIDAKWA TOLAK TEMAN WANITA JATUH DARI KONDOMINIUM DILANJUTKAN

07/06/2024 02:13 PM

KUALA LUMPUR, 7 Jun (Bernama) -- Tempoh untuk pemeriksaan psikiatri ke atas seorang pemandu lori yang didakwa kerana membunuh teman wanitanya warga Thailand dengan menolak wanita itu hingga jatuh dari tingkat 23 sebuah kondominium di Setia Alam, Shah Alam dilanjutkan selama sebulan.

Peguam Sivahnanthan Ragava yang mewakili V. Nathan, 37, berkata doktor pakar dari Hospital Bahagia Tanjong Rambutan, Ulu Kinta, Perak memohon dilanjutkan tempoh sebulan bagi menentukan tahap kesihatan mental pemandu lori itu.

“Lanjutan ini dibenarkan mengikut Seksyen 342(4) Kanun Tatacara Jenayah kerana doktor memerlukan lebih masa untuk menilai keadaan mental tertuduh. 

“Sebenarnya kes ini sepatutnya disebut di hadapan Majistret Mohamad Redza Azhar Rezal di Mahkamah Shah Alam untuk mengemas kini laporan psikiatri hari ini, bagaimanapun ia dilapangkan hingga 9 Ogos,” kata Sivahnanthan, yang dibantu peguam Cyrus Tiu Foo Wei.

April lepas mahkamah memerintahkan pemandu lori itu menjalani penilaian psikiatri selepas membenarkan permohonan Sivahnanthan yang mengatakan bahawa Nathan menunjukkan kesukaran mengikut arahan dan memberi kerjasama, dalam prosiding bagi pertuduhan membunuh yang dihadapinya.

Nathan didakwa membunuh Mawika Lumyai, 32, di sebuah kondominium di Setia Alam pada 10.02 malam, 28 Feb lepas.

Pertuduhan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman mati atau penjara sehingga 40 tahun dan 12 sebatan, jika tidak dihukum mati, jika sabit kesalahan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan