AGC TOLAK REPRESENTASI JURUTERA TEKNOLOGI MAKLUMAT GUGUR TUDUHAN BUAT HANTARAN JELIK HINA ISLAM

12/06/2024 12:45 PM

KUALA LUMPUR, 12 Jun (Bernama) -- Jabatan Peguam Negara (AGC) menolak representasi yang dikemukakan seorang jurutera teknologi maklumat bagi menggugurkan pertuduhan membuat dan menghantar komunikasi jelik menghina agama Islam berhubung isu homoseksual di Facebooknya pada bulan Januari tahun lepas.

Timbalan Pendakwa Raya Nurilya Ellyna Nor Azmal memberitahu perkara itu kepada Hakim Mahkamah Sesyen Siti Aminah Ghazali pada sebutan kes hari ini bagi memaklumkan status representasi yang dikemukakan Ahmad Feisal Mohd Kamil, 62, pada Mei lepas, selain memohon supaya tarikh perbicaraan ditetapkan.

Peguam Alvin Ku yang mewakili Ahmad Feisal mengesahkan perkara itu.

Siti Aminah kemudian menetapkan tarikh perbicaraan kes pada 14 hingga 16 Okt ini.

Pada 21 Nov tahun lepas, Ahmad Feisal mengaku tidak bersalah atas pertuduhan membuat dan memulakan penghantaran komunikasi jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain di akaun Facebook ‘Feisal Kamil’ pada 12.17 tengah hari, 10 Jan 2023.

Pautan itu kemudian dibaca di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Menara KPJ di Wangsa Maju pada 1.45 tengah hari, 12 Jan 2023.

Dia didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta sama yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM50,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya, dan boleh didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan