Miliki Pistol Tiruan, Bekas Pembantu Penyelidik Ahli Politik Didakwa Sekali Lagi

09/10/2024 02:11 PM

KUALA LUMPUR, 9 Okt (Bernama) -- Bekas pembantu penyelidik seorang ahli politik didakwa sekali lagi di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan memiliki dua pucuk pistol tiruan, bulan lepas.

Muhammed Yusoff Rawther, 31, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret S. Mageswary.

Tertuduh didakwa memiliki dua pucuk pistol tiruan itu di tepi jalan berhampiran sebuah kondominium di Bukit Kiara, Brickfields di sini pada 9.25 pagi, 6 Sept lepas.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 36(1) Akta Senjata 1960 yang memperuntukkan hukuman penjara tidak melebihi setahun atau denda maksimum RM5,000 atau kedua-keduanya, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Sabri Othman mencadangkan jaminan RM20,000 dengan seorang penjamin dikenakan kepada tertuduh.

Peguam Nurmustanir Md Nor yang mewakili Muhammed Yusoff berkata sebelum ini anak guamnya telah dituduh di Mahkamah Majistret berasingan di sini di bawah Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952.

"Memandangkan anak guam saya ada kes di bawah Seksyen 39B, maka jaminan tidak dibenarkan dan dia direman di Penjara Sungai Buloh. Oleh itu, saya tiada arahan untuk jaminan," kata peguam itu.

Mahkamah tidak membenarkan jaminan dan menetapkan 12 Nov ini untuk sebutan semula kes.  

Pada 12 Sept lepas, Muhammed Yusoff didakwa di Mahkamah Majistret di sini atas pertuduhan mengedar dadah jenis kanabis seberat 305 gram. 

Bagaimanapun, tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh kerana kes itu di bawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan