Mahkamah Tolak Habeas Corpus Enam Wanita Warga China Supaya Dibebaskan Serta-merta

16/10/2024 01:04 PM

KUALA LUMPUR, 16 Okt (Bernama) -- Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan habeas corpus dikemukakan enam wanita warga China supaya mereka dibebaskan serta-merta daripada tahanan di bawah kawalan serta jagaan Komandan Depot Tahanan Imigresen Bukit Jalil.

Enam wanita itu selaku pemohon ialah jurutera Fu Xiaoling, 40; artis opera Fu Xiaoyan, 37; perunding teknikal Zhong Li, 27; pembantu akaun Ai Xi, 31; model Huang Ting, 33; dan pemegang pas lawatan Zhao Jinming, 26.

Hakim Datuk Azhar Abdul Hamid ketika membuat keputusan itu berkata setelah meneliti keseluruhan afidavit difailkan kedua-dua pihak, mahkamah mendapati dua isu dikemukakan oleh pemohon tidak berpihak kepada mereka. 

“Oleh itu mahkamah menolak permohonan habeas corpus ini,” kata Hakim Azhar.

Prosiding itu dihadiri peguam J.Matthews yang mewakili enam wanita terbabit, manakala Peguam Kanan Persekutuan Mohd Zain Ibrahim mewakili Pengarah Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), Ketua Pengarah JIM, Menteri Dalam Negeri, Komandan Depot Tahanan Imigresen Bukit Jalil dan Kerajaan Malaysia selaku responden.

Enam wanita itu memfailkan permohonan habeas corpus pada 9 Sept lepas, memohon agar mahkamah membebaskan mereka serta-merta tanpa syarat daripada tahanan di bawah kawalan serta jagaan Komandan Depot Tahanan Imigresen Bukit Jalil.

Menerusi afidavit sokongan, Matthews berkata keenam-keenam wanita itu ditahan oleh JIM dalam satu serbuan di sebuah pusat hiburan pada 22 Ogos lepas, dan selepas tamat tempoh reman mereka diperintahkan untuk diusir dari negara ini walaupun kesemua pemohon mempunyai visa kemasukan ke Malaysia secara sah.

Beliau mendakwa pemohon-pemohon yang merupakan pemegang pas pekerjaan yang sah dan pas lawatan, juga tidak disabitkan dengan sebarang kesalahan atau dijatuhi hukuman bagi mana-mana kesalahan bersangkut dengan tangkapan ke atas mereka sejak 22 Ogos lepas.

Sehubungan itu beliau berkata perintah tahanan dan pengusiran yang dikeluarkan ke atas pemohon-pemohon bersifat pra-matang, tidak disokong bukti kukuh serta penyalahgunaan kuasa dan suatu tindakan melebihi peruntukan dalam Akta Imigresen 1959/1963.

Selepas prosiding, Matthews ketika ditemui pemberita berkata pihaknya akan memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan terhadap keputusan itu dalam masa terdekat.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan