Kes Bunuh Sabari: Anak Masih Harap Jasad Bapa Ditemukan

17/10/2024 01:50 PM

JITRA, 17 Okt (Bernama) -- Anak kepada pesara pegawai kewangan Felcra Sabari Baharom yang dibunuh dengan dicampak ke dalam Sungai Padang Terap dekat sini bulan lepas, masih berharap jasad bapanya dapat ditemukan.

Suraiya Izzati, 29, berkata jika jasad bapanya ditemukan, perbicaraan kes pembunuhan warga emas itu akan lebih mudah dan lancar.

"Setiap hari kami berdoa jasad ayah ditemukan supaya kes ini lebih mudah," katanya kepada pemberita di pekarangan Mahkamah Majistret di sini hari ini.

Dia juga berharap kes bapanya itu dapat dijadikan pengajaran kepada semua pihak agar tidak sewenang-wenangnya melakukan jenayah.

"Negara ada undang-undang, tak boleh buat sesuka hati. Hari ni kali pertama saya lihat suspek, sampai hati mereka buat ayah macam ni," katanya. 

Suraiya Izzati berkata dia akan mengikuti perbicaraan kes bunuh bapanya dari mula sehingga akhir dan berharap kedua-dua suspek dikenakan hukuman yang setimpal atas kekejaman mereka.

Terdahulu, seorang kontraktor Mazuan Hanafi, 38, dan anak saudaranya Muhd Asyraf Idris, 26, dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini atas tuduhan membunuh Sabari.

Kedua-dua lelaki itu didakwa secara bersama membunuh dengan menyebabkan kematian Sabari, 62, di titi Kampung Empa Sungai Padang Terap, Kubang Pasu pada 4 Sept, kira-kira 5.30 pagi.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati atau maksimum 40 tahun penjara dan minimum 12 kali sebatan.

Media sebelum ini melaporkan Sabari yang tinggal seorang diri di Kampung Mengkuang Tengah di Kuala Pegang, Baling, hilang sejak 4 Sept dan kereta Proton Waja dinaikinya ditemukan hangus di Belantik, Sik pada 20 Sept.

Polis kemudian mengesahkan Sabari dicampak ke dalam Sungai Padang Terap dalam keadaan tangan diikat dan mulut ditutup dengan pita pelekat susulan penahanan dua lelaki itu.

Operasi pencarian Sabari di kawasan sungai berkenaan dilaksanakan selama tiga hari namun tiada sebarang petunjuk ditemukan sebelum ditamatkan pada 3 Okt.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan