Bomba Sabah Terima 33 Panggilan Kecemasan Kes Pokok Tumbang

24/10/2024 01:15 PM

KOTA KINABALU, 23 Okt (Bernama) -- Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah  menerima 33 panggilan kecemasan melibatkan kejadian pokok tumbang di negeri ini dalam tempoh lima hari hingga 7 pagi tadi.

Pengarah JBPM Sabah Farhan Sufyan Borhan berkata Kota Belud mencatatkan panggilan tertinggi dengan tujuh kes, diikuti Tuaran lima kes, Putatan empat kes dan Kunak serta Penampang masing-masing tiga kes.

Beliau berkata Keningau dan Papar pula masing-masing merekodkan dua kes manakala Kota Kinabalu, Tambunan, Sandakan, Beluran, Tawau, Kudat serta Kuala Penyu masing-masing dengan satu kes.

“Orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa bersiap sedia menghadapi perubahan cuaca tidak menentu yang boleh mengakibatkan bencana banjir dan pokok tumbang akibat hujan lebat dan ribut petir,” katanya dalam kenyataan hari ini.

 Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) hari ini mengeluarkan nasihat ribut tropika Trami yang dikesan berlaku 1,281 kilometer (km) ke Timur Laut Kudat menyebabkan hujan berterusan dan angin kencang  di Sabah.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan