AM

CCUS TAWAR PROSPEK CERAH DI SABAH, BERI MANFAAT EKONOMI YANG KETARA - JEFFREY KITINGAN

16/07/2024 03:53 PM

KOTA KINABALU, 16 Julai (Bernama) -- Industri pemerangkapan, penggunaan dan penyimpanan karbon (CCUS) menawarkan prospek yang cerah selain boleh memberi manfaat ekonomi yang ketara kepada Sabah, kata Timbalan Ketua Menteri I Datuk Seri Dr Jeffrey Kitingan. 

Sehubungan itu, beliau yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah, bersetuju dengan pandangan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli bahawa Sabah antara empat negeri yang berpotensi menjadi peneraju dalam industri berkenaan.

Malah, katanya potensi faedah ekonomi daripada projek berimpak tinggi itu tidak boleh dinafikan dan boleh menyumbang dengan ketara kepada pembangunan dan kewangan negeri.

Namun, pada masa sama, beliau menekankan kepentingan pengawalseliaan dan pelaksanaan aktiviti CCUS di Sabah yang perlu berada di bawah bidang kuasa kerajaan negeri Sabah.

“Penting bagi kita (kerajaan negeri Sabah) mempunyai kuasa untuk mengawal selia dan menguruskan aktiviti ini bagi memastikan ia sejajar dengan keperluan dan keutamaan khusus negeri ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pada Ahad lepas, Rafizi berkata kerajaan telah mengenal pasti Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak sebagai peneraju berpotensi dalam industri CCUS kerana empat negeri itu telah menyahaktifkan telaga minyak dan kemudahan terminal sedia ada yang sesuai untuk aktiviti CCUS.

Menjelaskan selanjutnya, Kitingan berkata langkah mengawal industri CCUS membolehkan Sabah memastikan manfaat ekonomi daripadanya menyumbang secara langsung kepada kesejahteraan rakyat, selain mewujudkan rangka kerja kawal selia yang kukuh bersesuaian dengan konteks alam sekitar dan ekonomi negeri serta menarik pelaburan tempatan dan antarabangsa.

Selain itu katanya, kredit karbon yang dijana melalui projek CCUS yang berjaya, dapat menyuntik aliran pendapatan baharu yang ketara, seterusnya meningkatkan kemampuan dan kemampanan kewangan Sabah.

Di bawah Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR), Malaysia menyasarkan untuk menubuhkan tiga hab CCUS menjelang 2030 dengan kapasiti penyimpanan bersama sehingga 15 juta tan setahun (mTpa) -- kira-kira 300,000 tong sehari (bpd).

Malaysia telah mengenal pasti sebanyak 16 lapangan yang sumbernya semakin berkurangan dan sesuai untuk CCUS dan menjadi kaedah untuk menghentikan karbon dioksida daripada memasuki atmosfera dan mengurangkan pelepasannya.

Lapangan, yang masing-masing 11 di luar pesisir Sabah dan Sarawak manakala lima lagi di luar pesisir Semenanjung Malaysia, menawarkan kapasiti penyimpanan dianggarkan sebanyak 46 trilion kaki padu untuk simpanan karbon yang selamat. -- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan