AM

CUACA PANAS: BEBERAPA BAHAGIAN TAMAN TASIK TAIPING KERING

25/07/2024 08:10 PM

IPOH, 25 Julai (Bernama) -- Beberapa bahagian Taman Tasik Taiping kering akibat cuaca panas dan kekurangan taburan hujan sejak dua minggu lepas.

Taman berusia 133 tahun itu ialah taman awam pertama di Tanah Melayu dan menjadi antara lokasi tumpuan pelancong di dalam dan luar negara yang ingin menikmati ketenangan dan kehijauan alam.

Pengerusi Jawatankuasa Sains, Alam Sekitar dan Teknologi Hijau Perak Teh Kok Lim berkata masyarakat tidak perlu bimbang kerana fenomena itu bersifat sementara dan pemantauan berterusan sedang dilakukan pihak Majlis Perbandaran Taiping (MPT).

“Fenomena seumpama ini telah berlaku beberapa kali sebelum ini dan menyebabkan air tasik serta beberapa alur sungai berdekatan kering. Kesan seumpama ini akan pulih setelah hujan,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Terdahulu, tular di media sosial beberapa kawasan tasik yang juga bekas tapak perlombongan bijih timah itu terjejas akibat cuaca panas yang berlaku pada masa ini.

Dalam pada itu, Teh berkata langkah mitigasi bersifat jangka masa panjang sedang dirangka MPT bagi memastikan kesan fenomena itu dapat diminimumkan dan tidak berlarutan dalam tempoh waktu yang lama.

“Langkah mitigasi ini menekankan kepada cara untuk kita menangani kesan perubahan iklim dan pada masa sama, memastikan Taman Tasik Taiping terus kekal sebagai tarikan pelancongan utama,” katanya.

 -- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan