AM

ENAM SYARIKAT EKOSISTEM MTDC CO9P METERAI MOU DENGAN SARAWAK SKILLS 

27/04/2022 06:58 PM

KUCHING, 27 April (Bernama) -- Malaysian Technology Development Corporation Sdn Bhd (MTDC) bersama Sarawak Skills telah memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) bagi memperkasakan pengetahuan dan pengalaman industri 4.0 di Sarawak.

Pertukaran MoU antara MTDC dan Sarawak Skills hari ini disaksikan oleh Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat Sarawak Datuk Roland Sagah Wee Inn dan Ketua Pegawai Eksekutif MTDC Datuk Norhalim Yunus.

Bagi pertukaran MOU itu, enam syarikat ekosistem di bawah MTDC Centre of 9 Pillars (MTDC Co9P) iaitu 3D Gen Sdn Bhd yang diwakili Pengarahnya Umar Ikramullah Ahmad; Techcapital Resources Sdn Bhd diwakili Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Eugene Ng Keng Leong; Move Robotic Sdn Bhd diwakili CEO Mohd Hazeli Rasul; Innoveam Sdn bhd diwakili Pengarah Urusannya Muhammad Zamir Abd Rashid; Akar Indah Engineering Sdn Bhd diwakili CEO Rohana Rahmat dan Ideasparq Robotic Sdn Bhd diwakili CEO Asyraf Abdul Rahman manakala bagi pihak Sarawak Skills diwakili oleh Pengarah Eksekutifnya Hallman Sabri.

Bercakap semasa majlis MoU itu, Sagah berkata MoU itu sejajar dengan inisiatif dan strategi berterusan kerajaan Sarawak di bawah Strategi Pembangunan PascaCOVID-19 Sarawak 2030 (PCDS 2030) untuk membangunkan ekonomi yang dipacu teknologi yang menekankan kelestarian alam sekitar.

“Saya yakin perancangan strategik antara Sarawak Skills dan enam syarikat di bawah MTDC Centre of 9 Pillars akan membuka jalan kepada pelbagai strategi baharu untuk memudahkan penggunaan inisiatif transformasi digital oleh industri di Sarawak,” katanya.

Sementara itu, Norhalim berkata melalui MoU itu, ia membolehkan enam syarikat ekosistem itu dan Sarawak Skills menyediakan program latihan yang bersesuai dengan kemahiran yang releven mengikut situasi semasa.

“Kebaikannya adalah pelajar yang terlibat dengan program latihan ini akan bekerjasama dengan pemain industri yang telahpun membangunkan produk mereka sendiri, selain menjadikan pemain industri itu sebagai inspirasi atau ikon mereka kerana syarikat itu turut ditunjangi oleh anak muda.

“Hasilnya, kita akan mendapatkan seorang pelajar yang mempunyai kemahiran yang releven dengan situasi sekarang dan ada kemungkinan pelajar itu akan menjadi usahawan.

“Ketiganya, kerjasama ini akan melibatkan pembangunan produk dan perkhidmatan untuk kegunaaan bagi Industri Kecil dan sederhana,” katanya.

-- BERNAMAber


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan