AM

PRU15: Replika kereta kebal simbolik 'pertahan kubu' di Kemaman

17/11/2022 01:33 PM

Oleh Mohamad Syazwan Mustafa

CHUKAI, 17 Nov (Bernama) -- Selain menyertai tradisi perang bendera dan poster, jentera PAS turut membina replika kereta kebal sebagai simbolik ‘mempertahankan kubu’ Parlimen Kemaman pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang kini disandang calon parti itu.

Tersergam di Kampung Geliga, Kemaman, replika berukuran empat meter panjang dengan lebar kira-kira 1.8 meter itu dibina menggunakan bahan mudah didapati seperti papan lapis, besi, besen, tayar terpakai, pinggan plastik, batang paip PVC, tali serta jaring.

Timbalan Ketua Pemuda PAS Cawangan Batu Geliga 3, Mohd Faisal Ayub berkata enam petugas PAS terlibat dalam pembinaan replika itu yang mengambil masa hampir dua minggu untuk disiapkan.

"Inspirasi untuk bina kereta kebal ini datang apabila kita kini dalam mood musim PRU. Jadi, kami hasilkan 'blueprint' kereta kebal ini dan mula memasang rangka besi kereta kebal pada sebuah kereta," katanya ketika ditemui di Kampung Geliga.

Tayar terpakai dan pinggan plastik pula dijadikan tayar kereta kebal, jaring nelayan berwarna hijau digunakan sebagai cermin, manakala paip PVC digunakan sebagai meriam.

Mohd Faisal berkata kos yang dibelanjakan untuk membina replika itu adalah sebanyak RM2,170, di mana bahan seperti 13 keping papan lapis dan besi adalah komponen yang agak mahal dalam pembinaan.

“Pada PRU14 kita ada bina replika lori yang disertakan pelancar roket pada atap replika itu. Replika lori itu juga sama seperti replika kereta kebal ini, ada ciri-ciri 'bertempur'," katanya.

Pada PRU15, Parlimen Kemaman yang mempunyai 139,423 pemilih yang layak mengundi Sabtu ini, menyaksikan pertembungan empat penjuru antara calon BN Datuk Seri Ahmad Said dengan penyandangnya Che Alias Hamid (PAS), Hasuni Sudin (Pakatan Harapan) dan Rosli Ab Ghani (Pejuang).

Turut menarik tumpuan di Kemaman ialah replika dacing dihasilkan Pemuda BN menggunakan lampu LED berwarna biru yang menyinari pekarangan Pasar Chukai di Bandar Kemaman pada waktu malam.

Hasifullah Mohd@Arsad, 34, yang mengetuai pembinaan itu berkata replika berukuran kira-kira tiga meter lebar dengan ketinggian kira-kira 1.8 meter itu mengambil masa hampir tiga hari untuk disiapkan dengan kerjasama tiga orang rakannya.

"Replika ini kita hasilkan sebagai tarikan kepada anak-anak muda di Bandar Kemaman, jadi apabila malam itu, replika dacing ini sememangnya mencuri tumpuan dengan nyalaan lampu berwarna biru. Inspirasi replika ini diambil daripada logo BN itu sendiri,” katanya.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan