EKONOMI

Mesyuarat Ad Hoc Jtf Mengenai Eudr Untuk Mewujudkan Pasukan Berdedikasi Dan Masa

03/02/2024 12:01 AM

 

KUALA LUMPUR, 2 Feb (Bernama) -- Mesyuarat Kedua Pasukan Petugas Bersama (JTF) Ad Hoc mengenai Peraturan Penebangan Hutan Kesatuan Eropah (EUDR) yang diadakan di Putrajaya hari ini akan mewujudkan pasukan dan garis masa yang khusus  untuk memajukan kerja di bawah setiap aliran tugasan.

Majlis Negara-Negara Pengeluar Minyak Sawit (CPOPC) berkata ini akan membolehkan pengukuhan hubungan perundingan antara Indonesia, Malaysia serta Kesatuan Eropah (EU) sebagai persediaan untuk pelaksanaan EUDR. 

“Kemajuan termasuk pencapaian aliran kerja akan menjadi input kepada mesyuarat ketiga Ad Hoc JTF, yang dijadualkan berlangsung menjelang September 2024 di Brussels, Belgium. 

“Indonesia, Malaysia dan EU secara tentatif bersetuju untuk mengambil kira kerja pasukan petugas di peringkat menteri pada April serta menerima bimbingan selanjutnya berdasarkan kesesuaian, sempena lawatan Pesuruhjaya Eropah bagi Alam Sekitar, Lautan dan Perikanan, Sinkevicius, ke rantau ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Mesyuarat itu dipengerusikan secara bersama oleh Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Perladangan dan Komoditi (Perladangan & Komoditi) Datuk Zailani Hashim.

Sementara itu, Zailani berkata walaupun pemimpin Malaysia telah berulang kali mengakui hak EU dalam melaksanakan EUDR, menyelaraskan peraturan dengan sistem perundangan, pentadbiran dan rantaian bekalan sedia ada Malaysia membentangkan cabaran yang ketara.

“Pekebun kecil, terutamanya di kawasan terpencil, berkemungkinan paling terjejas oleh EUDR.

“Kelonggaran terhadap mereka adalah penting seperti mempertimbangkan penangguhan pelaksanaan selain menyediakan sokongan teknikal dan pembinaan kapasiti yang disasarkan.

“Ini akan memastikan peralihan yang lebih lancar dan memperkasakan mereka untuk mematuhi EUDR dalam jangka panjang,” katanya lagi.

Mesyuarat tersebut membincangkan lima aliran kerja yang bertujuan membina persefahaman bersama mengenai pelaksanaan peraturan serta aspek terasnya iaitu keterangkuman pekebun kecil dalam rantaian bekalan; skim pensijilan yang berkaitan; kebolehkesanan; data saintifik mengenai penebangan hutan dan degradasi hutan termasuk perlindungan data privasi.

-- BERNAMA

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan