AM

Lebih Rm5 Juta Diperuntukkan Untuk Program Jualan Rahmah Di Kedah

28/02/2024 12:35 PM

ALOR SETAR, 28 Feb (Bernama) -- Lebih RM5 juta diperuntukkan bagi melaksanakan program Jualan Rahmah di Kedah tahun ini, kata Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Kedah Muhammad Nizam Jamaludin.

Beliau berkata dengan peruntukan itu, sebanyak 345 program Jualan Rahmah telah dan akan dilaksanakan membabitkan 15 kawasan Parlimen dan 36 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

“Program akan berlangsung seperti biasa termasuk sepanjang Ramadan ini bagi menawarkan barangan keperluan asas kepada pengguna pada harga antara 10 hingga 30 peratus lebih murah.

“Sebanyak 15 barangan keperluan pengguna yang ditawarkan seperti ayam, sayuran, telur ayam, beras, minyak masak, sabun, tepung gandum dan sebagainya, ” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Muhammad Nizam berkata program itu dilaksanakan sebanyak dua kali sebulan di setiap kawasan Parlimen.

Beliau berkata pada tahun lepas, program Jualan Rahmah telah diadakan di 428 lokasi di Kedah dengan kehadiran pengunjung lebih 394,000 orang dan rekod jualan melebihi RM22 juta.

Muhammad Nizam berkata bagi bulan ini, sebanyak 31 program Jualan Rahmah telah dilaksanakan di lima premis, manakala 26 lagi dijalankan secara bergerak menggunakan kenderaan seperti lori atau trak.

“Program Jualan Rahmah ini membantu masyarakat terutama di luar bandar memperoleh bekalan barangan keperluan asas dengan lebih mudah,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berharap lebih ramai pemain industri untuk bersama-sama menjayakan aspirasi Kerajaan MADANI dalam membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan