EKONOMI

PM Anwar Bertemu Pengurusan Kanan Syarikat Terkemuka Australia

05/03/2024 11:34 AM

Daripada Leslean Arshad

MELBOURNE, 5 Mac (Bernama) -- Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bertemu pemimpin perniagaan dan eksekutif tertinggi daripada 18 syarikat Australia di Melbourne pada Selasa semasa lawatan rasminya ke Australia, menggalakkan mereka untuk mengembangkan perniagaan dan pelaburan di Malaysia.

Selain daripada sesi perbincangan meja bulat, Anwar yang juga Menteri Kewangan turut mengadakan pertemuan satu dengan satu untuk mendengar pandangan mereka.

Eksekutif syarikat yang terlibat adalah daripada sektor pembuatan, termasuk peranti perubatan dan logam, serta sektor perkhidmatan seperti pusat data, kewangan dan perdagangan.

Anwar menegaskan bahawa Malaysia, di bawah kepimpinannya, telah melaksanakan dasar yang jelas dan berkesan yang menyumbang kepada tahap pelaburan yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Beliau berkata kerajaan yang kukuh pada masa ini menjadi faktor utama untuk menarik pelabur ke Malaysia.

"Kami telah memperkenalkan dasar baharu dengan jelas...dan hasilnya, kami telah meraih pelaburan perdagangan domestik dan asing, yang tertinggi dalam sejarah (Malaysia)," katanya.

Pada bulan lepas, Anwar mengumumkan bahawa Malaysia mencatatkan jumlah pelaburan diluluskan tertinggi dalam sejarah negara iaitu sebanyak RM329.5 bilion pada 2023, meningkat 23.0 peratus daripada 2022.

Anwar berkata daripada jumlah tersebut, pelaburan asing merupakan penyumbang utama iaitu sebanyak 57.2 peratus berbanding pelaburan domestik sebanyak 42.8 peratus.

Pada 2023, perdagangan dua hala antara Malaysia dan Australia berjumlah US$18.57 bilion (RM84.64 bilion), dengan Australia menjadi rakan dagang ke-10 terbesar Malaysia.

Sehingga Disember tahun lepas, Australia mempunyai pelaburan diluluskan di Malaysia yang melibatkan 582 projek, dengan pelaburan yang direalisasikan sebanyak 366 projek.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan