AM

MCMC AMBIL KETERANGAN CHEGUBARD, SALIM ISKANDAR DAN PAPAGOMO

18/04/2024 07:01 PM

PUTRAJAYA, 18 April (Bernama) -- Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) merakam percakapan tiga pemilik akaun media sosial bagi membantu siasatan satu kes yang dipercayai melanggar peruntukan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

Dalam kenyataan hari ini, MCMC memaklumkan rakaman percakapan Badrul Hisham Shaharin atau dikenali Chegubard dan Mohamad Salim Iskandar (Salim Iskandar) dibuat di Ibu Pejabat MCMC di Cyberjaya, Selangor.

Menurut MCMC, rakaman percakapan Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papagomo pula dilakukan di Balai Polis Setapak, Kuala Lumpur. 

“Penyebaran kandungan tidak benar dengan niat mengganggu pihak lain melanggar peruntukan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

“Setelah selesai siasatan, kertas siasatan akan diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara untuk arahan lanjut,” menurut kenyataan itu.

MCMC turut memaklumkan pegawai penyiasat telah menyita telefon bimbit milik ketiga-tiga individu terbabit yang telah digunakan untuk memuat naik video berkenaan bagi membantu siasatan.

Kes disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara hingga satu tahun, atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Sehubungan dengan itu, MCMC mengingatkan orang ramai agar tidak menyalahgunakan perkhidmatan rangkaian dan aplikasi dalam talian untuk menyebarkan sebarang kandungan tidak sahih atau palsu.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan