EKONOMI

HDC ANJUR FORUM KEPIMPINAN EKONOMI HALAL 2024 DI RIYADH BULAN INI

23/04/2024 04:14 PM

PUTRAJAYA, 23 April (Bernama) -- Halal Development Corporation Bhd (HDC) akan menganjurkan Forum Kepimpinan Ekonomi Halal 2024 (HELF) untuk meluaskan jejak globalnya, yang dibangunkan melalui pencapaian cemerlang Litar Persidangan Perniagaan Halal Dunia di London tahun lepas.

Bertemakan "Melayari Peluang Masa Depan, Merangkul Inovasi," forum sulung ini akan diadakan bersempena dengan Forum Sektor Swasta Bank Pembangunan Islam (IsDB) 2024 di Riyadh menjelang 30 April ini.

Forum ini juga dianjurkan secara bersama dengan IsDB serta Syarikat Pembangunan Produk Halal (HPDC) Arab Saudi untuk bersama-sama menyumbang kepada pembangunan industri halal di Malaysia dan Arab Saudi, serta di seluruh negara anggota Pertubuhan Kerjasama Islam.

“HELF 2024 di Riyadh menandakan usaha sulung Malaysia dalam mengejar kelebihan ekonomi kolektif untuk ummah pada tahun-tahun sebelum acara HELF tahunan.

"Inisiatif ini bertujuan memupuk manfaat bersama di kalangan negara anggota IsDB, negara bukan anggota dan negara pemerhati," kata Pengerusi HDC Khairul Azwan Harun kepada media di sini hari ini. 

Sebagai platform dasar pelbagai hala, HELF 2024 akan menyediakan instrumen ekonomi serta perdagangan yang diperlukan bagi membangunkan, membolehkan termasuk menyepadukan ekosistem halal antara negara anggota IsDB dalam kalangan Negara Bukan Anggota dan Negara Pemerhati (OC).

Katanya lagi, satu dana  pengupayaan ekosistem dana akan disediakan bagi melaksanakan keperluan ini, tambah beliau.

Beliau juga berkata terdapat isu dalam ekosistem halal mengenai penggunaan teknologi serta pendigitalan dalam proses tadbir urus yang memerlukan perhatian sepanjang rantaian bekalan, yang mana, HDC sedang menuju ke arah itu.

Beliau ketika ditanya sama ada HELF akan menjadi acara tahunan untuk HDC bergerak ke hadapan berkata ia bergantung kepada keputusan yang dikumpul dan sambutan yang diterima oleh rakan kongsi sepanjang acara tahun ini.

“Jika kita mendapat keputusan yang diinginkan, Insya Allah saya yakin rakan kongsi kita akan teruja untuk meneruskan dan mengadakan acara ini tetapi ia akan bergantung kepada keputusan acara di Riyadh pada 30hb April ini.

Sementara itu, Ketua Pusat Kecemerlangan Bank Pembangunan Islam (IsDB) Kuala Lumpur Samer Elesawi berkata acara itu akan menghimpunkan semua negara anggota bersama-sama dan menyokong satu sama lain di peringkat berbeza dalam ekosistem halal.

“Saya berharap kerjasama ini akan menjadi permulaan bagaimana kita boleh menyokong negara anggota kita untuk membangunkan lagi selain mempertingkatkan ekosistem halal”.

Forum kepimpinan selama dua jam itu akan diadakan di InterContinental Riyadh, ia akan menyaksikan ucapan daripada menteri, pemimpin organisasi, perbincangan panel termasuk pengumuman program pembinaan ekosistem halal antara IsDB, HDC dan HPDC.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan