JENAYAH & MAHKAMAH

BOMBA LAKUKAN PENERBANGAN BAWA KANAK-KANAK ORANG ASLI DAPATKAN RAWATAN DI HOSPITAL

23/04/2024 06:47 PM

GUA MUSANG, 23 April (Bernama) -- Unit Udara Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) melakukan penerbangan pemindahan perubatan (Medevac) membawa seorang kanak-kanak lelaki Orang Asli berusia tiga tahun dari Pos Bihai untuk mendapatkan rawatan di Hospital Gua Musang, semalam. 

Pegawai Perhubungan Awam JBPM Pangkalan Wilayah Tengah Subang, Selangor Penolong Penguasa Bomba Mohd Rizzan Jefri berkata pesakit dikenali sebagai Arafal Danas Addy mengalami demam panas, lelah, batuk dan selesema turut diiringi ibunya Sawana John, 34, menaiki pesawat jenis Mi-171. 

Beliau berkata pesakit memerlukan bantuan oksigen dengan kadar segera disebabkan mengalami lelah kuat. 

“Kru penerbangan berlepas dari Pangkalan Udara Wilayah Utara, Bertam, Pulau Pinang pada 3.05 petang dan tiba di Pos Bihai pada 4.05 petang untuk mengambil pesakit.

"Bantuan awal pernafasan diberikan kepada pesakit sejurus anak kapal tiba di perkampungan terbabit sebelum meneruskan perjalanan ke Bandar Gua Musang dan tiba di Balai Bomba Gua Musang pada 4.35 petang,” katanya dalam kenyataan hari ini. 

Menurut Mohd Rizzan, pesakit dibawa menaiki ambulans ke hospital untuk mendapatkan rawatan lanjut. 

“Kru penerbangan berlepas pulang ke Pulau Pinang pada 4.40 petang dan operasi tamat sepenuhnya apabila anak kapal selamat mendarat di pangkalan pukul 6.05 petang," katanya. 

-- BERNAMA 

 

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan