AM

KOLABORASI STRATEGIK PASTIKAN LEPASAN INSTITUT JKM DAPAT AKSES PENDIDIKAN TINGGI

30/05/2024 09:51 PM

PUTRAJAYA, 30 Mei (Bernama) -- Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) akan melaksanakan kolaborasi strategik dengan pelbagai agensi pendidikan bagi memastikan lepasan institut Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menerima akses pendidikan tinggi.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Nancy Shukri berkata pihaknya sentiasa berusaha untuk memastikan hak kanak-kanak khususnya melibatkan pendidikan diperoleh dengan sewajarnya. 

Beliau berkata ia selaras dengan Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (CRC) di bawah Artikel 28 iaitu semua kanak-kanak berhak mendapat akses pendidikan sehingga tahap paling tinggi. 

“Justeru, KPWKM akan memastikan anak-anak cemerlang ini dapat melanjutkan pelajaran di peringkat 'tertiari' menerusi kolaborasi strategik dengan pelbagai agensi pendidikan yang berkaitan,” katanya ketika berucap pada majlis aspirasi Anjung Sinar 2024 di sini hari ini.

Mengenai Anjung Sinar, Nancy berkata ia program khusus kepada kanak-kanak lepasan institut JKM yang menyediakan sistem sokongan sosial bagi anak-anak yang memerlukan untuk diperkasakan ke arah mencapai kehidupan sejahtera.

“Program ini mencerahkan peluang mereka melanjutkan pelajaran atau kemahiran serta akses kepada peluang mendapatkan pekerjaan,” katanya

Sementara itu, Nancy turut menawarkan peluang kepada pihak korporat, badan bukan kerajaan (NGO) dan individu untuk berganding bahu bersama kementerian melaksanakan tanggungjawab sosial dengan menyalurkan sumbangan serta menjalinkan kerjasama strategik dengan Yayasan Kebajikan Negara. 

“Kami di kementerian mengalu-alukan sokongan dalam bentuk pembiayaan dana pendidikan, peluang kerjaya dan aktiviti pemerkasaan khusus kepada anak-anak di Anjung Sinar,” katanya.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan