AM

IVORY COAST PELAWA MALAYSIA TEROKA PASARAN SUMBER IKAN

31/05/2024 08:00 PM

KUALA LUMPUR, 31 Mei (Bernama) -- Malaysia dipelawa meneroka pasaran baharu pengeksportan sumber ikan ke Ivory Coast. 

Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan dalam kenyataan hari ini menyebut perkara itu dibincangkan ketika kunjungan hormat Menteri Sumber Ternakan dan Perikanan negara itu Sidi Tiemoko Toure kepada Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu di Putrajaya semalam. 

"Secara khususnya, Toure memaklumkan ikan merupakan sumber utama protein di Ivory Coast dengan purata penggunaan setiap orang 25 kilogram per kapita setahun.

"Beliau berharap Malaysia dapat mengeksport lebih banyak sumber ikan kepada negara berkenaan dan mengalu-alukan kerjasama pertukaran pakar rujuk dalam sektor perikanan," menurut kenyataan itu. 

Turut dibincangkan pada pertemuan sulung pemimpin berkenaan ialah potensi kerjasama dua hala terutamanya dalam sektor perikanan dan akuakultur selain usaha meningkatkan akses pasaran produk Malaysia untuk dieksport ke negara itu seperti produk nilai tambah haiwan, produk telur dan makanan haiwan.

Kenyataan itu menyebut Mohamad mengalu-alukan kerjasama teknikal dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D) serta berharap kerjasama dua hala dapat dipertingkatkan. 

Beliau turut mempelawa Ivory Coast untuk menyertai Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan (MAHA) 2024 yang dijadualkan berlangsung September ini.

Ivory Coast merupakan rakan dagangan ketiga terbesar Malaysia dalam kalangan 54 negara Afrika  dengan nilai eksport Malaysia ke negara itu sebanyak RM527.26 juta tahun lepas.

Menurut kenyataan itu pertemuan dua pemimpin itu penting dalam meneroka peluang meningkatkan perdagangan kedua-dua negara dengan usaha eksport sumber ikan dijangka dapat melonjakkan nilai perdagangan Malaysia. 

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan