AM

UNDUK NGADAU 2024 TAMPIL KEJUTAN UJI PENGUASAAN BAHASA IBUNDA, PENGUCAPAN AWAM

02/06/2024 02:28 PM

KOTA KINABALU, 2 Jun (Bernama) -- Unduk Ngadau Kaamatan (UNK) 2024 menampilkan kejutan dengan menampilkan format baharu menguji tahap penguasaan bahasa ibunda dan kemahiran asas pengucapan awam peserta pertandingan ratu cantik itu.

Ketua Pegawai Eksekutif Institut Kajian Pembangunan Sabah Prof Madya Datuk Dr Ramzah Dambul berkata perkara itu dapat disaksikan terutama pada pusingan 15 terbaik, memperlihatkan kepentingan kedua-dua elemen itu dikuasai setiap peserta Unduk Ngadau.

"Sesuai dengan status pertandingan yang sudah dinaik taraf jadi kebangsaan, pusingan 'top' 15 tahun ini turut dinaik taraf supaya lebih mencabar. Sebanyak 15 kata kunci dimaklumkan dua hari lebih awal.

"Tapi kata kunci muktamad untuk dijawab setiap unduk hanya akan dipilih secara rambang pada hari kejadian di atas pentas," katanya yang berkongsi ulasan mengenai UNK 2024 menerusi laman Facebook hari ini.

Beliau turut berpendapat format baharu yang disifatkannya sebagai canggih dan inovatif itu, membolehkan hanya calon yang benar-benar layak sampai ke pusingan tujuh terbaik, selain memberi mesej jelas kepada panel pemilih di peringkat daerah untuk memastikan calon yang dipilih ke peringkat seterusnya tahun depan ialah mereka yang benar-benar memiliki serta menguasai kemahiran berkenaan.

Ramzah turut berpandangan 'sumandak' atau gadis cantik yang pintar, selain memiliki aura, personaliti dan karisma layak menjadi Unduk Ngadau sesuai dengan peranan mereka sebagai duta budaya selama setahun yang akan mengikuti pelbagai aktiviti dan sesi libat urus.

Hyellene Danius dimahkotakan sebagai Unduk Ngadau 2024 pada hari kemuncak sambutan Pesta Kaamatan, Jumaat lepas.

Wakil Inanam itu menewaskan 50 peserta lain dan beliau mengambil alih gelaran itu daripada Unduk Ngadau 2023 Carol Abbey Gail.

Elldiwirna Saimen mewakili Kiulu muncul naib johan manakala tempat ketiga dimenangi Monicka Majin dari Keningau.

Unduk Ngadau merupakan acara kebudayaan yang diadakan sempena Pesta Kaamatan.

-- BERNAMA

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan