AM

SAYA TURUN UNTUK DAPATKAN HELIKOPTER - PENDAKI GUNUNG DENALI

09/06/2024 01:12 PM

SEPANG, 9 Jun (Bernama) -- Peserta ekspedisi pendakian Gunung Denali, Alaska di Amerika Syarikat baru-baru ini, Muhammad Illaham Ishak, mendedahkan beliau mengambil keputusan untuk turun sendiri ke kem lima bagi mendapatkan helikopter bertujuan membantu rakannya yang terperangkap akibat cuaca buruk ketika perjalanan turun dari puncak berkenaan, 28 Mei lepas.

Walaupun mengambil risiko turun berseorangan mengharungi ribut dan salji tebal selama kira-kira 15 jam bagi mendapatkan bantuan kecemasan, beliau berkata tindakan itu perlu dilakukan segera memandangkan keadaan seorang lagi pendaki Zulkifli Yusuf ketika itu bertambah buruk dan mengalami kecederaan kaki.

“Saya turun ke bawah sebenarnya nak cari helikopter persendirian untuk pergi ambil Ajoi (Zulkifli) di Football Field (laluan landai sebelum puncak), tapi perkhidmatan tu tiada, hanya ada renjer sahaja dan mereka tidak dapat naik ke atas kerana cuaca buruk.

“Renjer lihat tangan dan kaki saya, mereka kata saya dah ada high-altitude pulmonary edema (paru-paru berair altitud tinggi atau HAPE) dan suruh saya turun segera dan tak boleh tunggu lama.

“Memang helikopter yang ada ketika itu sepatutnya ambil Ajoi melalui bucket, lepas itu ambil saya dan turun ke bawah tapi memandangkan keadaan cuaca yang buruk dan keadaan kesihatan saya, mereka buat keputusan untuk ambil saya dahulu dan bawa turun ke bawah,” katanya kepada media ketika ditemui selepas tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di sini tengah malam tadi.

Ketibaan beliau disambut laungan Allahu Akhbar oleh keluarga dan rakan-rakan yang menunggu kepulangannya susulan tragedi yang berlaku ke atasnya dan dua lagi pendaki Malaysia itu selepas berjaya menawan puncak Gunung Denali pada 27 Mei lepas.

Muhammad Illaham yang juga Presiden Kelab Jelajah Alpine Malaysia berkata sebaik sahaja berjaya dibawa turun, beliau terus dibawa ke hospital dan dimasukkan ke wad kecemasan kerana mengalami luka beku tahap tiga.

Menurutnya pada ketika itu beliau bimbang dengan keadaan Zulkifli dan Zainudin Lot, yang sedang berada di Football Field berketinggian 5,791 meter iaitu lokasi antara puncak Denali dan kem lima.

“Saya harap esok itu (29 Mei), helikopter boleh naik tapi rupanya tak boleh ambil mereka juga kerana cuaca buruk.

“Jumaat lepas (31 Mei), renjer dapat naik tapi semua terkejut kerana rupanya Ajoi dah tinggalkan kita dua hari awal. Saya betul-betul terkejut bila diberitahu oleh Wisma Putra,” katanya.

Zulkifli dilaporkan meninggal dunia pada 6 pagi waktu tempatan 29 Mei lepas, semasa berlindung di dalam sebuah gua salji di Football Field dengan punca kematian disyaki akibat HAPE. 

Jasadnya selamat dibawa turun dari lokasi kejadian pada 8.30 pagi waktu tempatan 1 Jun lepas dengan bantuan pihak berkuasa tempatan.

Muhammad Illaham turut melahirkan rasa kesyukuran kerana selamat daripada tragedi itu.

“Saya berserah diri kepada Allah sejak malam kejadian ribut di atas (gunung) dan sampai hari ini, banyak cabaran saya tempuhi. Sesungguhnya Allah yang membantu segalanya dan berkat doa keluarga dan kawan-kawan semua,” katanya.

Muhammad Illaham bersama dua lagi rakan pendaki, Zainudin, 48, dan Zulkifli, 37, tiba di puncak Gunung Denali berketinggian 6,190 meter sekitar 11 malam 27 Mei (waktu tempatan).

Sebelum ini, Muhammad Illaham telah melakukan pendakian di beberapa puncak tertinggi seperti Gunung Kilimanjaro, Afrika; Gunung Elbrus, Rusia; Gunung Everest, Nepal; Gunung Aconcagua, Argentina dan Gunung Carstensz, Indonesia.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan