AM

PEMBANGUNAN KEMUDAHAN CHATBOT DALAM WHATSAPP MEMASUKI PROSES AKHIR - FAHMI

11/06/2024 01:21 PM

PUTRAJAYA, 11 Jun (Bernama) -- Kementerian Komunikasi sedang dalam proses akhir membangunkan kemudahan chatbot dalam aplikasi WhatsApp bagi mengekang penularan berita palsu, kata Menteri berkenaan Fahmi Fadzil.

Beliau berkata pihaknya akan mengadakan perbincangan dengan Meta Platforms Inc (Meta) dalam masa terdekat mengenai perkara itu.

"Waktu ini ada beberapa isu teknikal sedang diteliti. Kita juga sedang berusaha pastikan aplikasi berkenaan dapat menjawab isu-isu dibangkitkan terutama dalam pelbagai bahasa seperti bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan sebagainya.

"Pada ketika kita rasmikan nanti, mungkin akan ada beberapa bahasa utama, tapi kita akan kembangkan (bahasa lain) sebab ia berteraskan AI (kecerdasan buatan)," katanya kepada media selepas Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Komunikasi bagi bulan Jun 2024 di sini hari ini.

Terdahulu, semasa berucap Fahmi berkata sementara menunggu aplikasi chatbot itu dilancarkan, beliau menyeru warga Kementerian Komunikasi untuk menjadi barisan paling hadapan melawan fitnah yang tersebar dalam media sosial termasuk WhatsApp, bagi memastikan komunikasi yang tepat sampai kepada rakyat.

"Saya berharap sehingga aplikasi itu kita rasmikan, kita juga memainkan peranan untuk meneliti apa yang disampaikan dalam WhatAspp, media sosial, sekiranya sebarang maklumat itu tidak tepat, maka kita perlu betulkan dengan baik dan tertib dengan menyampaikan fakta.

"Pasukan di kementerian ini perlu menjadi barisan paling hadapan untuk menentang dan melawan fitnah," katanya.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan