AM

RANG UNDANG-UNDANG BERHUBUNG PERDAGANGAN KARBON DIBENTANG SEBELUM AKHIR TAHUN INI - TIMBALAN PM

12/06/2024 03:32 PM

KUCHING, 12 Jun (Bernama) – Kerajaan Persekutuan merancang untuk membentangkan satu Rang Undang-undang berhubung perdagangan karbon sebelum akhir tahun ini, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Beliau berkata Kabinet memutuskan untuk membentangkan rang undang-undang berkenaan tahun ini susulan arahan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Insya-Allah menjelang akhir tahun RUU (Rang Undang-undang) akan dibentangkan (di Dewan Rakyat),” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis penutupan persidangan dan pameran Hidrogen Hijau Asia Pasifik (APGH) 2024 di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas cadangan Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg baru-baru ini agar kerajaan pusat menambah baik perundangan sedia ada berhubung perniagaan tenaga, termasuk perkara berkaitan perdagangan karbon.

"Saya setuju Sarawak agak maju dari segi undang-undang (perdagangan karbon) yang mereka luluskan di Dewan Undangan Negeri. Sekarang cabarannya di peringkat nasional," katanya.

Fadillah berkata Rang Undang-undang itu bukan sahaja akan merangkumi undang-undang dan peraturan mengenai perdagangan karbon tetapi juga akan melihat skim cukai dan perkara-perkara lain yang berkaitan.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan