SUKAN

TIADA PEMANAH LELAKI LAYAK KE PARIS 2024

17/06/2024 07:56 PM

KUALA LUMPUR, 17 Jun (Bernama) -- Buat pertama kali selepas 16 tahun Malaysia tidak akan mempunyai pemanah lelaki beraksi di temasya Sukan Olimpik menjelang edisi Paris 2024 bermula bulan depan.

Ia selepas harapan tiga wakil negara untuk meraih slot saat akhir ke temasya sukan berprestij dunia itu tidak kesampaian apabila masing-masing terkandas di pusingan awal acara recurve individu kejohanan ArcheryInParis Final Olympic Qualifier di Antalya, Turkiye hari ini.

Pemanah ranking dunia ke-197 Muhammad Zarif Syahiir Zolkepeli yang melepasi pusingan pertama dengan cemerlang dikejutkan pada pusingan kedua selepas tumpas 2-6 di tangan pemanah muda berusia 16 tahun dari Cyprus Thoma Christos yang menghuni ranking ke-483.

Pemanah muda negara yang berusia 16 tahun Muhammad Danish Amsyar Norazlan turut terkandas di pusingan kedua selepas kecundang di tangan pemanah ranking ke-50 dunia dari Bangladesh, Md Hakim Ahmed Rubel 2-6.

Seorang lagi pemanah muda negara berusia 19 tahun Muhammad Syafiq Busthamin pula berjaya meloloskan diri ke pusingan ketiga, namun terpaksa akur dengan kehebatan wakil Azerbaijan, Mahammadali Aliyev yang memenangi pertembungan itu dengan keputusan 6-5.

Sabtu lepas, skuad recurve lelaki negara dibarisi ketiga-tiga pemanah itu tewas kepada Indonesia 6-0 seawal pusingan pertama sekali gus meleburkan harapan untuk menyaksikan Malaysia membuat kemunculan semula dalam acara itu selepas turut gagal melayakkan diri pada edisi Tokyo 2020.

Malaysia sebelum ini tidak pernah terlepas daripada mempunyai wakil pemanah lelaki beraksi di Sukan Olimpik dalam acara individu ataupun berpasukan sejak edisi Beijing 2008.

Jumaat lepas, trio recurve wanita negara Ariana Nur Dania Mohamad Zairi, Nurul Azreena Mohamad Fazil dan Syaqiera Mashayikh mencipta sejarah apabila buat julung kali melayakkan diri ke Sukan Olimpik selepas mara sehingga ke final pada kejohanan sama di Antalya.

Mereka tewas tipis 4-5 kepada trio China pada aksi final sekali gus membawa pulang pingat perak.

Sebelum ini, Ariana Nur Dania berjaya meraih tiket ke Paris 2024 dalam acara recurve individu wanita selepas memenangi pingat emas Kejohanan Kelayakan Benua Asia di Bangkok, November lepas.

-- BERNAMA

 

 

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan