EKONOMI

STRATEGI PEMBANGUNAN TANAH 50 EKAR DI BANDAR MALAYSIA SEDANG DIKAJI - KEMENTERIAN KEWANGAN

27/06/2024 04:39 PM

KUALA LUMPUR, 27 Jun (Bernama) -- Kajian lanjut berkaitan strategi pembangunan 50 ekar (20.23 hektar) tanah rizab Melayu di Bandar Malaysia sedang dijalankan bagi memastikan ia selari dengan aspirasi kerajaan untuk menjadikan pembangunan Bandar Malaysia sebagai Hab Perniagaan Antarabangsa, kata Kementerian Kewangan. 

Menurut kementerian berkenaan dalam jawapan bertulis Dewan Rakyat pada Rabu, beberapa prinsip penting diambil kira dalam kawasan seluas 50 ekar tersebut antaranya ialah penempatan berkelompok di sekitar kemudahan penting yang relevan seperti masjid, tersebar dan bersepadu selaras dengan konsep keterangkuman Malaysia MADANI.

Selain itu, ia berpotensi untuk dibangunkan sebagai tempat tarikan pelancong yang mempamerkan budaya masyarakat Melayu, pemerkasaan ekonomi orang Melayu dengan menyediakan peluang pemilikan hartanah di dalam kawasan bandar, katanya.

Kementerian Kewangan berkata demikian bagi menjawab soalan Onn Abu Bakar (PH-Batu Pahat) yang meminta Menteri Kewangan menyatakan secara terperinci rancangan pembangunan tanah Lapangan Terbang Sungai Besi 50 ekar yang telah dijadikan Tanah Rizab Melayu.

Projek Bandar Malaysia terletak di Pangkalan Udara Kuala Lumpur, Sungai Besi dijangka memiliki nilai pembangunan kasar sebanyak RM140 bilion.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan