JENAYAH & MAHKAMAH

JABATAN IMIGRESEN TELITI DAKWAAN PENGARAH SYARIKAT DIPUKUL KETIKA OPERASI

29/06/2024 01:07 AM

KUALA LUMPUR, 28 Jun (Bernama) -- Jabatan Imigresen Malaysia akan memberi kerjasama  sepenuhnya dengan telus dan adil kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM), berhubung insiden seorang pengarah syarikat pekerja asing yang mendakwa dipukul pegawai Imigresen, semasa ditahan dalam operasi penguatkuasaan jabatan itu baru-baru ini.

Ketua Pengarah Imigresen Datuk Ruslin Jusoh dalam kenyataan hari ini memaklumkan, dalam masa sama jabatan itu sedang menunggu laporan lengkap daripada Imigresen Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan seterusnya akan meneliti dakwaan tersebut.

“Sekiranya didapati berlakunya tindakan pelanggaran SOP (prosedur operasi standard) atau penyalahgunaan kuasa oleh pegawai terlibat, tindakan dan hukuman tegas akan diambil.

“Imigresen memandang serius kes penyalahgunaan kuasa melibatkan pegawai dan tidak akan berkompromi terhadap mana-mana pegawainya yang melakukan pelanggaran SOP, sehingga mencemarkan nama baik dan imej jabatan,” katanya.

Kenyataan itu dikeluarkan jabatan tersebut, susulan sebuah portal berita yang melaporkan seorang pengarah syarikat pekerja asing yang dipercayai terlibat sebagai dalang sindiket pengemis, mendakwa dipukul oleh pegawai Imigresen semasa ditahan dalam operasi penguatkuasaan pada 25 Jun.

-- BERNAMA

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 IFLIX dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan