DUNIA

Banyak Kerja Perlu Dilakukan, PM Baharu Britain Starmer Beritahu Mesyuarat Kabinet Pertama

06/07/2024 09:03 PM

LONDON, 6 Julai (Bernama-dpa) -- Perdana Menteri Britain Keir Starmer memberitahu para menterinya bahawa terdapat "banyak kerja yang perlu dilakukan" ketika beliau mempengerusikan mesyuarat pertama Kabinet baharu pada hari pertamanya di Downing Street, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Starmer memberitahu pasukannya bahawa ia adalah "penghormatan dan keistimewaan dalam hidup saya" untuk dijemput oleh Raja untuk membentuk kerajaan selepas meraih kemenangan bersejarah dalam pilihan raya.

Starmer dan para menteri kelihatan bersemangat tinggi ketika beliau memberikan ucapan ringkas pada permulaan perhimpunan itu.

Diapit oleh timbalannya, Angela Rayner dan Setiausaha Kabinet Simon Case, beliau berkata: "Lihat, rakan sekerja, sangat hebat untuk mengalu-alukan anda ke Kabinet, mesyuarat pertama kita.

"Dan ia adalah penghormatan dan keistimewaan dalam hidup saya untuk dijemput oleh Raja semalam untuk membentuk kerajaan dan membentuk Kerajaan Buruh 2024.

"Dan sekarang, kita adakan mesyuarat Kabinet pertama kita. Jadi, saya mengalu-alukan anda semua.

"Kita mempunyai banyak kerja yang perlu dilakukan, jadi sekarang kita mulakan kerja kita."

Ucapan beliau disambut dengan tepukan gemuruh oleh menteri-menteri Kabinet yang dilantik Starmer pada Jumaat dan sebahagian besarnya mencerminkan pasukan bayangannya sebelum pilihan raya.

Perdana menteri mengesahkan Rachel Reeves sebagai canselor wanita pertama UK, Angela Rayner sebagai timbalannya dan Setiausaha Perumahan serta Pat McFadden sebagai Canselor Duchy of Lancaster.

David Lammy dilantik sebagai Setiausaha Luar, Setiausaha Dalam Negeri Yvette Cooper, Setiausaha Pertahanan John Healey, Setiausaha Kesihatan Wes Streeting dan Setiausaha Pendidikan Bridget Phillipson.

Shabana Mahmood dan Ed Miliband akan mengekalkan peranan mereka masing-masing dalam keadilan dan tenaga, tetapi bekas peguam negara Emily Thornberry digantikan oleh peguam Richard Hermer KC.

Ketika menteri-menteri memasuki No. 10 pada pagi Sabtu, Miliband yang gembira, telah berkhidmat dalam kabinet bekas perdana menteri Gordon Brown dan kemudian menjadi ketua Buruh, memberitahu wartawan: "Senang untuk kembali."

Setiausaha Alam Sekitar memberitahu rakan sekerja "ia akan mengambil masa bertahun-tahun" untuk menangani krisis kumbahan dan alam semula jadi.

Dalam ucapan pembukaannya pada mesyuarat Sabtu, beliau berkata: "Tiada apa yang boleh disembunyikan: kita menghadapi krisis. Tahap rekod kumbahan dalam sungai, tasik dan laut kita. Alam semula jadi sedang mati. Keyakinan dalam kalangan petani paling rendah dalam sejarah.

"Ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk membalikkan kerosakan ini, tetapi kerja perubahan bermula sekarang."

Kabinet bermesyuarat di Downing Street dengan Starmer dijadualkan menjawab soalan daripada wartawan pada Sabtu dalam sidang akhbar pertamanya sebagai perdana menteri.

Pelantikan menteri lain dijangka diumumkan hujung minggu ini, dengan McFadden berkata Starmer akan bergerak pantas untuk memperuntukkan tanggungjawab menjelang sidang kemuncak NATO.

Starmer akan membuat penampilan pertamanya di pentas antarabangsa sebagai perdana menteri Britain apabila beliau terbang ke Washington untuk perhimpunan minggu depan, yang dijangka termasuk perbincangan mengenai sokongan kepada Ukraine.

Beliau juga dijadual menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak Komuniti Politik Eropah di UK pada 18 Julai.

Ia selepas Starmer menjanjikan "kerja-kerja perubahan bermula serta-merta" selepas memimpin Parti Buruh mencapai kemenangan besar dalam Pilihan Raya Umum pada Jumaat.

Parti Buruh memenangi 412 kerusi dan Tories 121, menandakan keputusan terburuk dalam sejarah Konservatif.

Dalam ucapan pertamanya di Downing Street, Starmer berjanji untuk membawa era yang ditandai dengan "kestabilan dan kesederhanaan" sambil memberitahu pengundi, "Kerajaan saya akan berkhidmat kepada anda" sama ada mereka menyokong partinya atau tidak.

Selepas peratusan keluar mengundi yang rendah, beliau bercakap tentang keperluan untuk membina semula kepercayaan dalam sistem politik selepas 14 tahun pemerintahan Konservatif yang dicemari oleh skandal politik dan kekacauan perebutan kuasa dalam Konservatif.

Peratusan undi Buruh juga menunjukkan kerajaan baharu itu tidak mungkin menikmati tempoh bulan madu yang panjang, dengan sekitar 34 peratus pengundi menyokong parti itu - kurang daripada yang diperoleh Jeremy Corbyn pada 2017.

-- BERNAMA-dpa

 

 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan