EKONOMI

PENGENDALI DOBI TERBESAR MALAYSIA RANCANG KEMBANGKAN PERNIAGAAN KE VIETNAM

12/07/2024 10:01 PM

Oleh Kenny Teng Khoon Hock

BANGKOK, 12 Julai (Bernama) -- Pengendali dobi terbesar di Malaysia, City Coin Laundry Sdn Bhd sedang mengintai peluang untuk berkembang ke pasaran Vietnam.

Pengasas dan Pengarah Urusan Kumpulan Paul Ang berkata selain di Malaysia kumpulan itu beroperasi di Thailand, Brunei dan Turkiye.

Sasaran pengembangan kumpulan seterusnya ialah Vietnam kerana populasinya yang besar walaupun undang-undang tempatan untuk menubuhkan perniagaan akan menjadi kebimbangan, katanya.

"Pada masa ini, kami mempunyai lebih 750 cawangan di Asia Tenggara dengan perolehan kasar berjumlah RM75 juta di Malaysia," katanya kepada Bernama.

Ang berkata walaupun mengembangkan ke luar negara adalah peluang baik, ia juga penting untuk mencari rakan kongsi tempatan yang baik dan memahami undang-undang serta amalan tempatan.

Terdahulu, Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick yang berada di Misi Perdagangan Francais Antarabangsa selama empat hari di Bangkok bersama Pengerusi Persatuan Francais Malaysia (MFA) Datuk Dr Radzali Hassan dan Pengerusi Perbadanan Nasional Bhd Datuk Hazimah Zainuddin melawat reruai Bar Laundry City Coin.

City Coin menyertai ekspo Francais dan Peluang Perniagaan Thailand 2024 yang diadakan di sini dari 11-14 Julai 2024.

Sementara itu, Ang berkata syarikat yang merancang untuk berkembang di luar Malaysia harus menggunakan platform yang betul seperti MFA dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE).

"Setiap kali sebuah syarikat meneroka di luar Malaysia, mereka mesti menyesuaikan kandungan dan kaedah perniagaan mereka agar sesuai dengan konteks tempatan untuk mereka berjaya," katanya.

Untuk pasaran Thailand, Ang berkata permintaan untuk dobi kekal kukuh terutamanya di bandar besar seperti Bangkok.

Beliau berkata di bawah syarikat usaha sama, LaundryBar Thai Co., Ltd, syarikat itu mempunyai 300 cawangan di Thailand dengan 40 peratus berpangkalan di Bangkok.

"Kami sedang mencari untuk menubuhkan lebih banyak cawangan di Chiang Mai dan wilayah selatan Thailand kerana kami melihat banyak potensi di kawasan ini," katanya.

City Coin yang berpangkalan di Kuala Lumpur adalah pengendali dobi layan diri teknologi moden yang pertama dan terbesar di negara ini dengan pengalaman lebih 10 tahun.

-- BERNAMA

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan