EKONOMI

SC BERI AMARAN MENGENAI PENIPUAN PELABURAN 'DEEPFAKE'

22/07/2024 06:42 PM

KUALA LUMPUR, 22 Julai (Bernama) -- Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) hari ini memberi amaran kepada orang ramai mengenai taktik penipuan pelaburan ‘deepfake’ yang dicipta melalui kecerdasan buatan (AI) untuk menyamar sebagai individu dan nama syarikat terkemuka.

Dalam satu kenyataan, SC berkata pelaku penipuan itu biasanya memulakan aktiviti jenayah dengan menyiarkan video ‘deepfake’ pada platform media sosial, yang kemudiannya disebarkan melalui aplikasi pemesejan.

“Video ini ‘menampilkan’ tokoh awam atau syarikat tertentu, dalam usaha nyata untuk memberikan kredibiliti kepada kerja mereka ini.

“Melalui penggunaan teknologi AI, video itu dimanipulasi untuk hampir menyerupai suara tokoh awam ini, termasuk pergerakan bibir, menjadikan peluang pelaburan tersebut kelihatan tulen,” kata pengawal selia pasaran modal itu.

SC berkata biasanya video ‘deepfake’ itu juga akan mempromosikan pelaburan yang kononnya ditawarkan oleh syarikat yang bereputasi.

Katanya posting tersebut juga mempunyai butang atau pautan "Ketahui Lebih Lanjut", yang membawa pihak yang berminat ke halaman pendaftaran bagi mengumpulkan maklumat peribadi mereka.

“Orang ramai yang tidak peka dan terus mengakses pautan itu akan diminta memuat turun aplikasi, yang mana ia mendedahkan mereka kepada risiko jenayah siber.

“Setelah mendaftar, bakal mangsa akan dihubungi oleh ejen yang kemudiannya menipu mereka, dengan meminta untuk memindahkan wang atau memberikan butiran peribadi selanjutnya,” katanya.

SC dengan bantuan Meta telah menurunkan video sedemikian untuk mengekang akses kepada pihak awam yang mungkin menjadi mangsa penipuan itu.

SC juga akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dan pihak berkuasa yang berkaitan untuk mengambil tindakan sewajarnya terhadap aktiviti penipuan pelaburan tersebut.

“Selain itu, orang ramai dinasihatkan supaya berhati-hati dalam menilai tawaran pelaburan, termasuk memastikan mereka tidak memindahkan atau mendepositkan wang ke dalam akaun yang mencurigakan,” kata SC.

-- BERNAMA

 

 


 


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan