DUNIA

EU pindahkan €1.5 bilion aset Rusia yang dibekukan ke Ukraine

27/07/2024 11:35 AM

BRUSSELS, 27 Julai (Bernama-Xinhua) -- Kesatuan Eropah (EU) mengumumkan pada Jumaat bahawa ia telah memindahkan aset Rusia yang dibekukan bernilai €1.5 bilion (US$1.62 bilion) kepada Ukraine, lapor Xinhua.

Pemindahan dana ini dimungkinkan selepas EU menerima pakai satu set tindakan undang-undang pada Mei, membenarkan penggunaan keuntungan bersih ini untuk kepentingan Ukraine.

Dalam satu kenyataan, EU berkata ini adalah pembayaran pertama yang diperoleh daripada aset Rusia yang tidak bergerak. Dana itu akan diperuntukkan melalui Kemudahan Keamanan Eropah dan kepada Kemudahan Ukraine.

Sebanyak €1.4 bilion yang diperuntukkan kepada Kemudahan Keamanan Eropah akan digunakan untuk membiayai pemerolehan peralatan ketenteraan keutamaan, termasuk sistem pertahanan udara dan peluru artileri, kata wakil tinggi EU untuk hal ehwal luar, Josep Borrell.

"Tiada simbol atau kegunaan yang lebih baik untuk wang Kremlin daripada menjadikan Ukraine dan seluruh Eropah tempat yang lebih selamat untuk didiami," kata Presiden Suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen.

Kremlin telah mengutuk keputusan EU sebagai menyalahi undang-undang. "Ini sememangnya sebab untuk tindakan bernas sebagai tindak balas kepada keputusan haram yang sedang dilaksanakan oleh Kesatuan Eropah," kata jurucakap Kremlin Dmitry Peskov, memberi amaran bahawa langkah itu tidak akan dibiarkan tanpa jawapan.

-- BERNAMA-XINHUA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan