AM

Umat Islam Perlu Bersatu Ketika Konflik, Jurang Ekonomi Global Semakin Meningkat - Sultan Nazrin

29/07/2024 02:31 PM

IPOH, 29 Julai (Bernama) -- Sultan Perak Sultan Nazrin Shah hari ini bertitah terdapat keperluan mendesak untuk umat Islam bersatu padu pada ketika konflik dan jurang ekonomi global yang semakin meningkat.

Baginda bertitah sejak Oktober 2022, dua konflik besar yang menjejaskan populasi majoriti Islam telah tercetus, iaitu perang saudara Sudan dan konflik di Gaza.

“Sementara perang di Ukraine yang bermula pada awal 2022, telah berlanjutan hingga ke tahun ketiga, menyebabkan kesusahan yang ketara dan berpanjangan kepada rakyat negara itu.

“Merentasi konflik global ini, orang awam yang tidak berdosa dari pelbagai agama – Islam dan bukan Islam – termasuk ribuan wanita dan kanak-kanak, menanggung penderitaan: terbunuh, cedera, dipaksa keluar dari rumah mereka dan dalam banyak kes, kini kekurangan makanan yang semakin meruncing,” titah Sultan Nazrin ketika menyempurnakan perasmian Persidangan Pemikiran dan Tamadun Islam Sedunia (WCIT) ke-7, Berdiri Bersama : Umat Islam dan Kemanusiaan Sejagat, di sini hari ini.

Turut hadir Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad.

Sultan Nazrin bertitah berdasarkan kepada aliran Indeks Pembangunan Manusia (DHI) PBB dan konflik yang dahsyat, tumpuan harus diberikan kepada kemanusiaan.

“Tema tahun ini, seperti yang anda tahu, Berdiri Bersama : Umat Islam dan Kemanusiaan Sejagat. Dalam ucapan beta yang seterusnya, beta ingin memberi tumpuan kepada perkataan pertama itu, iaitu ‘bersama’.

“Dengan jurang antara negara terkaya dan termiskin semakin meningkat dan konflik antarabangsa semakin meningkat, adalah jelas bahawa walaupun sebagai masyarakat Islam global, umat kita, kita pada masa ini tidak bersatu dalam pengalaman bersama. Kami tidak berdiri bersama. Sebahagian daripada kita berkembang maju, manakala ada yang lain pada ketika ini, mengalami kesusahan dan deprivasi,” titah baginda.

Sultan Nazrin berharap melalui persidangan itu, ahli panel dapat berkongsi cara masyarakat Islam boleh membantu sebahagian daripada ahli masyarakat antarabangsa yang paling lemah – khususnya, mereka yang hidup dalam kemiskinan dan kesusahan, serta kanak-kanak dari semua latar belakang.

“Sebagai umat Islam, kita digesa untuk membantu semua untuk berdiri bersama, dan berdiri bersama dengan semua. Jadi kita perlu bertindak, dan segera, untuk membantu orang Islam dan bukan Islam yang lemah, sebelum terlambat.

Sultan Nazrin bertitah persidangan tahun ini, mengenai bersama berdiri sebagai umat Islam dan sebagai masyarakat manusia global.

“Oleh itu, beta merasakan bahawa adalah tidak sesuai untuk beta mengadakan sambutan perayaan yang sama seperti sebelum ini, ketika berjuta-juta orang, termasuk begitu ramai saudara Islam di seluruh dunia, menghadapi kesukaran yang semakin meningkat akibat peperangan dan kemiskinan.

“Di seluruh dunia, sama ada di Gaza atau Sudan, saudara Islam kita dalam kesakitan dan kita mesti merasai kesakitan itu bersama-sama, dan kita mesti mengiktiraf kesakitan bukan Islam juga dalam situasi konflik seperti Ukraine dan juga di seluruh dunia, pada ketika kita berusaha untuk benar-benar memahami rasa kemanusiaan.

“Semoga perkara ini dapat mendorong kita untuk menghulurkan tangan dan membantu orang lain bangkit, supaya kita akhirnya, berdiri bersama pada masa depan yang lebih baik,” titah baginda.

WCIT ialah program anjuran Negeri Perak dan dianjurkan Universiti Sultan Azlan Shah (USAS) sejak 2012, dengan peserta dari lebih 21 negara menyertainya.

Persidangan tiga hari yang bermula hari ini, bertujuan menyediakan platform dan saluran untuk pemimpin serantau dan antarabangsa, cendekiawan, intelektual, profesional serta orang ramai menyuarakan pandangan mereka dalam pertukaran idea yang dinamik bagi menangani masalah kontemporari sebenar yang mempengaruhi dunia masa kini.

-- BERNAMA


BERNAMA menyediakan informasi dan berita terkini yang sahih dan komprehensif yang disebarkan melalui Wires BERNAMA; www.bernama.com; BERNAMA TV di saluran Astro 502, unifi TV 631 dan MYTV 121 dan Radio BERNAMA di frekuensi FM93.9 (Lembah Klang), FM107.5 (Johor Bahru), FM107.9 (Kota Kinabalu) dan FM100.9 (Kuching).

Ikuti kami di media sosial :
Facebook : @bernamaofficial, @bernamatv, @bernamaradio
Twitter : @bernama.com, @BernamaTV, @bernamaradio
Instagram : @bernamaofficial, @bernamatvofficial, @bernamaradioofficial
TikTok : @bernamaofficial

© 2024 BERNAMA   • Penafian   • Dasar Privasi   • Dasar Keselamatan